مروارید گوهری زیبا و درخشان که از دل طبیعت به وجود می آید و یکی از زیباترین و بی نظیرترین گوهرهای موجود در صنعت جواهرات و زیورآلات است. اما آیا همه مرواریدهای موجود از دل طبیعت هستند؟در اصل ما چند نوع مروارید داریم که در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مروارید و روشهای تشخیص مروارید اصل از تقلبی بپردازیم.

انواع مروارید

مروارید گوهری گرانبهاست که همیشه نماد ثروت و اشرافیت بوده است زیرا در گذشته بیشتر خانواده های اشرافی و تروتمند از زیورآلات مرواریدی استفاده میکردند.

مروارید، این سنگ سفید و درخشان در بدن نرم تنی به نام صدف به وجود می آید. جنس مروارید با جنس درون صدف یکسان است. شکل ظاهری مرواریدها اصولاً کروی است اما میتوانند شکل های متفاوت مانند گلابی و اشکی هم داشته باشند. رنگ عمومی و شناخته شده مرواریدها سفید و صورتی مایل به کرم است که این رنگ فراوانی بیشتری دارد. اما مرواریدها در رنگهای دیگری همچون شرابی، خاکی، آبی، زرد، مشکی و خاکستری مایل به سیاه نیز وجود دارند.

به طور کلی سه نوع مروارید وجود دارد که عبارتند از:

۱-مروارید طبیعی

۲-مروبرید پرورشی

۳-مروارید مصنوعی

۱- مروارید طبیعی

مروارید طبیعی همانطور که از نامش پیداست به صورت طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود می آید. کمیاب است و قیمت بالایی دارد. پروسه تشکیل یک مروارید اصل به این صورت است که زمانی که یک ماده تحریک کننده مانند ماسه یا غبار آب دریا به طور تصادفی وارد بدن صدف میشود و خود را داخل بافت نرم صدف پیدا کند باعث میشود مکانیسم دفاعی صدف فعال شود و لایه هایی از ترشحات که از نوع کربنات کلسیم هستند تولید کند. این ترشحات که به آنها (ناکر نیز گفته میشود)به آرامی به یک مروارید طبیعی تبدیل میشود.

مروارید طبیعی بسیار کمیاب و نادر است و از این رو قیمت بالایی دارد و در اصل به عنوان کالای لوکس محسوب میشود.

مروارید اصل طبیعی

۲-مروارید پرورشی

مروارید پروشی هم مانند مروارید طبیعی در بدن صدف شکل میگیرد با این تفاوت که در پروسه شکل گیری آن انسان دخالت دارد. برای تولید مروارید پرورشی ابتدا درون یک صدف، یک تکه کوچک از یک صدف آب شیرین به همراه بافت نرم آن را به روشی پیچیده وارد میکنند. بافت صدف بیگانه درون بافت آن صدف شروع به رشد میکند و احاطه کردن هسته خارجی میکند و پس از گذشت مدت زمانی مروارید تشکیل میشود.

مروارید پرورشی و مروارید طبیعی هر دو درون صدف تشکیل میشوند و تفاوت اصلی آنها در نحوه شکل گیری است که در مروارید طبیعی محرک به طور تصادفی وارد بدن مروارید میشود و در نوع پرورشی این کار به وسیله انسان انجام میشود. عمده زیورآلات و جواهرات مرواریدی با استفاده از مروارید پرورشی ساخته میشوند زیورآلات زیبایی همچون، دستبند، گوشواره، گردنبند و غیره

به طور کلی مروارید طبیعی و پرورشی در دو نوع مروارید آب شیرین و مروارید آب شور وجود دارند.

مروارید آب شیرین

مرواریدهای آب شیرین از لحاظ شکل، اندازه و رنگ دارای تنوع بیشتری هستند. اکثر مرواریدهای آب شور دارای شکل های نامنظمی بوده و کاملاً کروی نیستند. این مرواریدها نسبت به مرواریدهای آب شور مقاوم تر هستند و دیرتر پوسته میشوند. از جمله اشکال رایج این مرواریدها میتوان به شکل های بیضی، باروک و نیمه باروک اشاره کرد. مروارید های آب شیرین معمولاً سایز کوچکتری دارند.

مدت زمان به عمل آمدن مروارید در محیط های مختلف متفاوت است از این رو مرواریدها نیز اندازهای متفاوتی دارند. معمولا مروارید آب شیرین از اندازه ۲ میلی متر تا ۱۵ میلیمتر است. اکثر مرواریدهای آب شیرین در رنگ های سفید یا کرم با تناژ صورتی و کرم و اسطوخودوسی هستند. مروارید آب شیرین رنگ سیاه عمدتاً به وسیله رنگ آمیزی به این رنگ در می آید. مرواریدهای آب شیرین عمدتاً در چین تولید و روانه بازار میشوند.

انواع مروارید

مروارید آب شور

مروارید آب شور از صدف های بومی آب های شور که در دریاها و اقیانوس ها زندگی میکنند به وجود می آید. مروارید آب شور انواع مختلفی دارد این مرواریدها نسبت به مرواریدهای آب شیرین محبوبیت بیشتری دارند. از مشهورترین مروارید های آب شور میتوان به مروارید آکویا اشاره کرد. انواع مختلف مروارید آب شور عبارتند از:

مروارید آکویا: سنگ آکویا معروف ترین و فراوان ترین نوع آب شور میباشد که به واسطه رنگ سفید و خامه ای خود برای ساخت زیورآلات با طرح کلاسیک مانند، گردنبندهای تک رشته ای مرواریدی استفاده میشوند. این نوع مرواریدها بیشتر با قیمت رقابتی، زیبایی و درخشندگی شناخته میشوند.

مروارید تاهیتی: از معدود مرواریدهای سیاه با رنگ طبیعی است، مرواریدهای تاهیتی مانند مرواریدهای دریای جنوب میتوانند خیلی درشت باشند اما بیشتر به واسطه رنگ خاصشان متمایز و معروف هستند. این نوع سانگ با اینکه به مروارید سیاه معروف است اما به ندرت کاملاً مشکی است این نوع سنگ دارای طیف رنگی خاکستری، زغالی و سبز تیره است.

مروارید دریای جنوب : این نوع سنگ در بین انواع سنگ ها دارای جایگاه ویژه ای است و در دو رنگ اصلی سفید و طلایی یافت میشود که رنگ سفید آن خیلی ویژه و خاص نیستند اما رنگ طلایی آن دارای طاهری بسیار منحصر بفرد است و در ساخت جواهرات زنانه و زیورآلات مردانه استفاده میشود.

مروارید دریای کورتز: از کمیاب ترین نوع سنگ های پرورشی هستند، مروارید پرورشی دریای کورتز ( خلیج کالیفرنیا) است که این نوع هم مثل تاهیتی میتواند به طور طبیعی سیاه باشد.

مروارید کبود: مروارید کبود در گستره ی بسیار متنوعی از ارنگهای آبی در بازار وجود دارد. رنگ های دیگری از این مروارید مانند صورتی، طلایی، سبز و قرمز نیز در بازار وجود دارد. از ویژگی های مهم مرواریدهای کبود این است که زیر نور خورشید تغییر رنگ میدهند و این یک ماهیت خاص به این نوع مروارید ها میبخشد.

۳- مروارید مصنوعی

مرواریدهای مصنوعی بر خلاف مرواریدهای طبیعی و پرورشی کاملاً توسط انسان ساخته میشوند و هیچ گونه صدفی در ساخت و پرورش آنها دخالت ندارد. جنس آنها اکثراً از شیشه و پلاستیک است که روی آنها یک روکش درخشان کار شده است ولی درخشندگی آنها به مرواریدهای طبیعی و پرورشی نمیرسد اما تنوع رنگی زیادی دارند و دارای اشکال منظم و فراوانی زیاد هستند و قیمت بسیار پایینی دارند.

خرید دستبند مرواریدی

تفاوت مروارید طبیعی با مروارید پرورشی

بزرگترین تفاوت مرواریدهای پرورشی و طبیعی در نحوه پرورش آنهاست که مرواریدهای پرورشی با دخالت انسان ساخته میشوند و فراوانی بیشتری دارند و قیمت آنها مناسب تر است. اما مرواریدهای طبیعی به طور طبیعی و تصادفی در اقیانوس ها پرورش پیدا میکنند و بسیار نادر و کمیاب هستند و از این رو خیلی قیمتی و گران هستند. برای صید آنها باید غواصها به سختی و با دردسر زیاد که خطر مرگ را نیز دارد این کار رانجام دهند. دلیل ارزشمند بودن مروارید طبیعی کمیاب بودن آن است اما زیبایی مرواریدهای پرورشی نیز بسیار مورد توجه است.

انواع مروارید

راههای تشخیص مروارید اصل از تقلبی

در اصل ما چیزی به عنوان مروارید تقلبی نداریم همانطور که توضیح دادیم سه نوع مروارید داریم،طبیعی ،پرورشی و مصنوعی. مرواریدهای مصنوعی و آزمایشگاهی عمدتاً از جنس شیشه و پلاستیک هستند و درخشش و جلای مروارید پرورشی و طبیعی را ندارند. اما در هر صورت مروارید هستند و زیبا و قیمت خیلی پایینی دارند.

اما اصل ماجرا سوء استفاده برخی فروشندگان از عدم آگاهی مشتریان است که مروارید مصنوعی را به عنوان مروارید پرورشی و با قیمت بالاتر و مروارید پرورشی را به جای مروارید اصل به مشتریان میفروشند. اما بیشترین سوء استفاده در فروش مروارید پرورشی به جای مروارید طبیعی و با قیمت بالاست .

تشخیص مروارید اصل ( طبیعی) از پرورشی

در ادامه چند روش برای تشخیص سنگ طبیعی از پرورشی بیان میکنیم تا هنگام خرید با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهید.

اندازه مروارید

اولین مورد در تشخیص نوع اصل از پرورشی دقت به سایز و اندازه سنگ هاست. در یک رشته مروارید یا یک گردنبند اینکه همه مهره ها به یک اندازه و کاملاً یک دست باشند دلیل بر اصل بودن آنها نیست زیرا انواع طبیعی شکل و ظاهر یکسانی ندارند. صدف ها چون در طبیعت پرورش میابند اندازه متقارن، یکدست و یکسانی ندارند.

دمای مروارید اصل

مروارید اصل دمای پایینی دارد و وقتی آن را در دست میگیرید قبل از اینکه گرمای دست شما به آن منتقل شود باید حس خنکی به دست شما بدهد.

صدای مروارید اصل

اگر چندین دانه مروارید اصل بهم برخورد کنند صدایی آرام و دلنشین دارند اما اگر با برخورد چند دانه مروارید به یکدیگر صدایی بم و تو خالی ایجاد شود مرواریدها اصل نیستند.

تشخیص مروارید اصل با خراشیدن

اگر روی سطح مرواریدهای اصل با ناخن و یا چاقو خراش ایجاد کنید یا دو عدد از آنها را به هم بسابید باید پودری از آن بریزد که با فوت کردن به راحتی کنار رفته و هیچ آسیب دیگری وارد نمیشود و خراش ایجاد شده با ماساژ دادن به آسانی از بین میرود. اگر هنگام سابیدن و خراشیدن پودری مشاهده نشود و یا آسیب جدی مانند تغییر رنگ و تغییر شکل ایجاد شد مروارید اصلی نیست.

تست شعله آتش

مرواریدی که در اختیار دارید را بوسیله شعله فندک یا غیره، حرارت دهید چنانچه به سرعت پوسته رویی آن تغییر رنگ داد و بوی بدی از آن بلند شد آن مروارید تقلبی است و اگر در دو دقیقه اول هیچ تغییر رنگی نداشت و بوی بدی نداشت مروارید اصل است اما این نکته را مد نظر قرار دهید که مروارید اصل نیز پس از دو دقیقه آسیب میبیند و میترکد.

تست مروارید با استون

اگر مروارید اصل را در ظرف حاوی استون بیاندازید تغییر رنگی نخواهد داد اما مروارید تقلبی در استون سیاه میشود و تغییر رنگ میدهد.

تست پرتاب از ارتفاع

این روش راحت ترین و بی خطر ترین راه تشخیص مروارید اصل از فیک است و هیچ آسیبی به مروارید شما نمیرسد. در این روش از ارتفاع حدود ۶۰ سانتی متری مروارید را روی شیشه بیاندازید در صورتی که مروارید اصل باشد پس از برخورد به شیشه تا ارتفاع حدودا ۳۵ سانتی باید به سمت بالا برگردد.

جمع بندی

با شناخت ویژگی های مروارید اصل هنگام خرید این گوهر زیبا و گرانبها کمتر دچار سر در گمی میشوید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم مروارید های پرورشی هم با کیفیت و زیبا هستند و از جنس شیشه و پلاستیک نیستند اما بحث بر سر سوء استفاده برخی از افراد است که مروارید پرورشی را به جای مروارید طبیعی میفروشند. بهترین راه خرید مروارید طبیعی خرید از جاهای معتبر و مشورت با افراد ماهر و گوهر شناسان است .

زیورآلات مرواریدی جزو زیباترین زیورآلات و اکسسوری هستند که همه افراد به آنها علاقمند هستند و مجذوب آنها میشوند در این مقاله سعی کردیم راههای شناخت مروارید اصل و غیر اصل را عنوان کنیم تا از داشتن مرواریدهای زیبا لذت ببرید.