اگر شما هم جزو کسانی هستید که پوست حساس و تحریک پذیری دارد احتمالاً برایتان پیش آمده است که با ذوق و اشتیاق یک دستبند یا گردنبند یا گوشواره و زیورآلات بدل یا حتی گاهی طلا را به صورت حضوری یا اینترنتی خریده اید اما بعد از استفاده متوجه شده اید که به بدلیجات و زیورآلات حساسیت دارید.

استفاده از بدلیجات به دلیل تنوع بسیار زیاد مدلها و جذابیت و زیبایی و همچنین قیمت مناسب امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار دارد.مخصوصاً خانمها تمایل دارند که برای ست شدن استایلشان از بدلیجات متنوع استفاده کنند.

اما حدود ۱۰ درصد افراد در دنیا به برخی فلزات حساست دارند و امکان استفاده از آنها را ندارند.که این مسئله با رعایت مواردی قابل حل است.

حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات

علت حساسیت به بدلیجات و زیورآلات چیست؟ عوامل ایجاد حساسیت پوستی به جواهرات و زیورآلات کدامند؟چگونه حساسیت به بدلیجات و زیورآلات را از بین ببریم؟راه درمان حساسیت به بدلیجات و زیورآلات چیست؟چرا با استفاده از آنها گاهی رنگ پوست سبز میشود؟

 

با توجه به اینکه خیلی از عزیزان با اینکه خیلی به بدلیجات و زیورآلات علاقمند هستند ولی خاطره بده ایجاد حساسیت بعد از استفاده از بدلیجات باعث شده هنگام خرید یا با تردید خرید کنند یا اصلا پشیمان شوند در این بلاگ از ماتامد تصمیم گرفتیم که در مورد ایجاد حساسیت بدلیجات نکات مهمی را ارائه کنیم که باعث حل مشکل شما عزیزان شود.

عوامل ایجاد حساسیت پوستی به بدلیجات و زیورآلات

حساسیت پوستی (درماتیت تماسی ) نوعی واکنش التهابی پوست است که در اثر مواجهه با مواد حساسیت زا و تحریک کننده ایجاد میشود .مواد مختلفی ممکن است باعث ایجاد این حساسیت های پوستی شوند که یکی از این مواد فلزات هستند.

حساسیت پوستی به بدلیجات

 

حساسیت یکی از واکنش های بدن است ،در واقع واکنش بدن به چیزهایی که در اصل برای ما ضرری ندارند و بی خطرند اما سیستم ایمنی بدن آنها را یک تهدید یا خطری برای سلامتی میبیند و نسبت به آن واکنش دفاعی نشان میدهد که نتیجه آن بروز علائمی همچون خارش و سوزش و قرمزی پوست و یا تغییر رنگ پوست در محل مورد حساسیت میشود.

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پوستتان به ساعت ،دکمه لباس ،دستبند ،گوشواره یا گردنبند یا گیره فلزی لباس حساسیت نشان داده باشد.علت این موضوع حساسیت به برخی فلزات است که در ساخت آنها از آن استفاده شده است.در ادامه این فلزات را معرفی میکنیم.

حساسیت به نیکل

یکی از حساسیت زا ترین فلزات نیکل است.انواع زیورآلات و بدلیجات مانند دستبند و گردنبند و ساعت و سکه و دکمه و حتی طلا و نقره مقداری فلز نیکل را ممکن است داخل خود پنهان کرده باشند.

استفاده از زیورآلات و اکسسوری هایی که بیش از میزان استاندارد نیکل در آنها استفاده شده است ممکن است با عث بروز حساسیت پوستی شود.

این اتفاق زمانی شدت خواهد گرفت که شما در معرض تعریق زیاد و یا تماس مکرر با آب و صابون و مواد شوینده یا محرک های دیگر قرار بگیرید.

آلرژی و حساسیت پوستی به نیکل از تماس مستقیم با پوست و استفاده طی مدت زمانی خاص ایجاد میشود مثلاً برخی از افراد چند ساعت بعد از استفاده از زیورآلات دچار بروز علائم حساست میشوند و برخی افراد به علت استفاده مداوم از زیور بعد از مدتی دچار بروز علائم میشوند.

خارش،قرمزی،تورم ،سوزش و .. از علائم حساسیت به نیکل است.برخی آلیاژها مانند استیل شامل نیکل هستند اما به دلیل اینکه یون های آنها به شدت یک پارچه اند و آزاد نمیشوند روی پوست حساسیت ایجاد نمیکنند.

حساسیت به کادمیوم

فلز کادمیوم برای افزایش جلا و براقیت و افزایش وزن در زیورآلات و جواهرات استفاده میشود.فلز کادمیوم فلز خطرناکی است.کادمیوم در زیورآلات به عنوان یک ماده حساسیت زا و مضر شناخته شده است.از نشانه های حساسیت به کادمیوم میتوان به قرمزی و خارش و تاول پوست اشاره کرد.

حساسیت به کبالت

کبالت فلزی با دوام بالا و عمر طولانی است و به مراتب از پلاتین سخت تر است.این فلز به دلیل قیمت پایین و دوام بالا در برابر خط و خش ،در صنعت ساخت زیورآلات و جواهرات و بدلیجات بسیار مورد توجه قرار دارد.فقط استفاده بیش از حد مجاز آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت   شود.

حساسیت به سرب

سرب در زیورآلات و بدلیجات برای افزایش وزن و ساخت فلزات سنگین تر به کار میرود.سرب در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.در اکسسوری های ارزان قیمت سرب بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.سرب برای کودکان بسیار خطرناک است.

راههای از بین بردن حساسیت به بدلیحات و زیورآلات

حال که با دلایل ایجاد حساسیت به بدلیجات و زیورآلات و جواهرات آشنا شدید در ادامه چند راهکار برای از بین بردن حساسیت به بدلیجات و زیورآلات را ارائه میکنیم.

شما میتوانید با رعایت چند نکته زیورآلات دلخواهتان را خریداری کنید و با خیال راحت استفاده کنید.

  • خرید بدلیجات ضد حساسیت (هایپو آلرژیک)

همانطور که گفتیم از عوامل ایجاد حساسیت زیورآلات فلز به کار رفته در آن و روکش استفاده شده در آن زیور است.

پس در هنگام خرید زیورآلات و بدلیجات مانند دستبند ،گردنبند،حلقه و انگشتر و گوشواره دقت کنید که از برندهایی که ضد حساست و کمتر حساسیت زا هستند استفاده کنید و از برندهای معتبر زیورآلات خود را تهیه کنید.

بدلیجات ضد حساسیت

برندهایی مانند ژوپینگ،سواروسکی ،وای اس ایکس و استنلس استیل جزو برندهای معتبری هستند که زیورآلات با کیفیت و ضد حساسیت تولید میکنند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین برندهای بدلیجات رنگ ثابت

 

  • استفاده از لاک براق کننده ناخن

اگر دستبند و گردنبند یا گوشواره یا هر زیورآلات فلزی دیگری خریده اید که به آن حساسیت دارید و نمیتوانید آن را استفاده کنید یک راه ساده برای از بین بردن حساسیت وجود دارد.

استفاده از لاک براق کننده ناخن

استفاده از لاک بی رنگ یا همان برق ناخن است .یک لایه نازک روی قسمت قفل زیور و یا همه قسمت های پشت زیور که با پوست تماس برقرار میکند بزنید و اجازه دهید خشک شود حالا چون دیگر تماس مستقیم با پوست ندارد باعث ایجاد حساسیت نمیشود.

  • پوست خود را تمیز و خشک کنید

قبل از استفاده از زیورآلات دقت کنید پوستتان در قسمت استفاده بدلیجات تمیز و خشک و بدون آلودگی باشد.نبود رطوبت و آلودگی احتمال بروز حساسیت را کمتر میکند.

  • استفاده از کرم مرطوب کننده

یکی از دلایل ایجاد حساسیت به بدلیجات و زیورآلات تماس مستقیم آنها با پوست است.قبل از استفاده با کرم  مرطوب کننده پوست خود را پوشش دهید این امر باعث جلوگیری از تماس مستقیم پوست با زیور میشود.

  • از بدلیجات و زیورآلات به صورت موردی استفاده کنید.

همانطور که در مقاله نگهداری و مراقبت از زیورآلات و بدلیجات گفتیم زیورآلات از هر جنسی چه طلا و نقره و جواهر و غیره برای استفاده دائم نیستند.سعی کنید زیورآلات را به صورت موردی و در هنگام بیرون رفتن یا جشن و مهمانی و دور همی استفاده کنید.

هنگام استحمام و خواب و استراحت یا فعالیت های روزانه از آنها استفاده نکنید.

در فصل تابستان به دلیل تعریق بیشتر و اسیدی بودن و شور بودن عرق حساسیت به بدلیجات بیشتر میشود حتما در این موارد زیورآلات را خشک و تمیز کنید .

هنگام باشگاه رفتن از بدلیجات و زیورآلات استفاده نکنید.

در قسمتی که بدلیجات و زیورآلات دارید عطر و ادکلن و اسپری نزنید.

زیورآلات بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید.

علائم حساسیت به زیورآلات و بدلیجات

افرادی که حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات دارند معولاً پوست این حساسیت را با علائمی نشان میدهد.شدت بروز حساسیت در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

به این موضوع دقت داشته باشید که علائم مربوط به حساسیت های پوستی به بدلیجات فقط در نواحی تماس پوست با زیورآلات ایجاد میشود.

با دیدن این علائم روی پوست هنگام استفاده از زیورآلات و جواهرات میتوان گفت که دچار حساسیت پوستی شده اید. برخی از شایع ترین علائم حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات به شرح زیر میباشد:

  • خارش پوست
  • قرمزی و سوزش
  • متورم شدن
  • در موارد شدیدتر تورم
  • پوسته پوسته شدن
  • خشک شدن شدید پوست
  • ایجاد حالت سوختگی مانند
  • تیرگی و ضخیم شدن پوست

کلام پایانی 

در این مقاله از ماتامد در باره اینکه چگونه حساسیت به زیورآلات و بدلیجات را از بین ببریم مطالب مفید و کاربردی را بیان کردیم امیدواریم با مطالعه این مطلب خرید بهتر و لذت بخش تری را تجربه کنید.

ما در مجموعه ماتامد بهترین و با کیفیت ترین بدلیجات و زیورآلات را از بهترین برندها مهیا کرده ایم که همگی کاملاً ضد حساسیت هستند و با خیال راحت میتوانید از آنها استفاده کنید.