دستبندها جزو متنوع ترین و پر طرفدارترین زیورآلات در بین خانمها و آقایان هستند. طراحی و ساخت دستبندها هم از لحاظ جنس و هم از لحاظ مدل بسیار گسترده و متنوع است، انواع دستبند طلا، نقره و بدل، دستبندهای مهره ای و پارچه ای و چرمی، هر کدام در موقعیت ها و جایگاه مختلف استفاده میشوند.

حتی استفاده چند دستبند در کنار هم میتواند جذابیت خاصی داشته باشد اما سؤالی که مطرح میشود این است که دستبند را به کدام دست باید بست؟راست یا چپ؟

دستبند را به دست راست ببندیم یا چپ؟

دستبند در دست راست یا چپ

لباس و زیورآلات و اکسسوری هایی مانند گردنبند ، دستبند، انگشتر و هر چیزی که در طی روز در پوشش و استایل استفاده میکنیم بیانگر امضای شخصی و بخشی از شخصیت ما خواهد بود، پس خیلی مهم است که نکات مهم در باره استایل و نحوه استفاده از این لوازم را بدانیم و به کار ببریم.

نکته ای که اهمیت دارد استفاده متوازن از زیورآلات است، ما نمیتوانیم هر چه که در خانه داریم به خود بیاویزیم، زیرا ما از طلا و جواهرات و زیورآلات برای بهتر شدن اسایل و برای جذاب تر بودن استفاده میکنیم.

استفاده همزمان تعداد زیادی زیورآلات و جواهرات باعث میشود نه تنها زیورآلاتمان به چشم نیاید بلکه تیپ و ظاهر ما نیز آشفته و نامرتب به نظر برسد.

دستبندها نقش زیادی در تکمیل استایل دارند. گاهی مردد هستیم که دستبند را در دست راست ببندیم یا چپ؟ آیا همزمان از چند دستبند استفاده کنیم؟ ساعت را به کدام دست ببندیم؟ ساعت و دستبند را همزمان استفاده کنیم؟ در باره همه این موارد نظراتی گاهاً با ریشه سنتی و از دیدگاه طب سنتی و برخی نظریات مذهبی و یک سری پیشنهادات بر اساس مد و قوانین مد وجود دارد که در ادامه به بیان آنها میپردازیم.

بستن دستبند در دست راست و مزایای آن

در مورد بستن دستبند در دست راست و نبستن آن در دست چپ یک افسانه چینی وجود دارد که میگوید دستبند را به دست چپ نبندید.

در طب سنتی و شاخهٔ طب سوزنی چینی، فرضیه ای وجود دارد که میگوید، بعضی از نقاط بدن انسان دارای نقطه شنمن هستند که شنمن را  دروازه بهشت یا دروازه آسمان نیز مینامند و در طب سوزنی از این نقاط برای درمان همه بیماریها، از افسردگی و اضطراب گرفته تا بیماریهای التهابی استفاده میکنند. یکی از نقاط شنمن بدن در گوش ها قرار دارد و نقطه دیگر روی مچ دست چپ است.

بستن دستبند به دست چپ

نقطه شنمن روی مچ دست چپ در محل تلاقی کانال حرکتی مچ دست و تاندون ها قرارد دارد. بر اساس نظر طب سنتی چینی اگر شما دستبند را هر چقدر هم باریک و ظریف باشد به دست چپ ببندید باعث آسیب دیدین و رگ به رگ شدن تاندونها و رباط های مچ دست میشود.

در مواردی که این آسیب جدی میشود باعث بی حس شدن انگشتان دست میشود، از این رو توصیه میشود دستبند را به دست راست ببندید.

باور دیگری وجود دارد که میگوید بهتر است زنان دستبند و ساعت را باید به دست راست ببندند و مردان به دست چپ.نیاکان ما در گذشته این قوانین را رعایت میکردند چون به‌ تفاوت آناتومی بدن زن و مرد معتقد بودند.

از این رو فرقی ندارد چه مدل و چه جنس دستـبندی دارید بر طبق این باور فقط مهم است که اگر خانم هستید دسـتبند را به دست راست ببندید.

انداختن دستبند در دست چپ و مزایای آن

در مورد دستبنـدهای شانس اعتقاد بر این است که دستبندهای شانس را حتماً در دست جپ ببندید. بنابر اعتقاد برخی اقوام و ادیان، سمت چپ بدن انسان حکم گیرنده را دارد، برای همین معتقدند که با بستن دستبند به مچ دست چپ میتوان بد شانسی ها و بد اقبالی ها و صدمات را ازخود دور کرد.

یهودی ها دستبـند قرمز کابالا را به عنوان طلسم، برای دفع بلایا و بد اقبالی ها به دست چپ خود میبندند آنها همزمان با خواندن دعای کابالا دستبند قرمز را هفت بار دور مچ خود میپیچند.

ست کردن دستبـند با ساعت مچی

اگر میخواهید ساعت مچی خود را با دستبند ست کنید یا به طور همزمان از ساعت و دستبـنـد در یک دست استفاده کنید، توجه داشته باشید که بهتر از است از یک دستبند ظریف و باریک در کنار ساعت استفاده کنید و به تناسب مدل و رنگ و سایز دستبند با ساعت توجه کنید. دستبنـدهای تنیسی یا مهره ای و زنجیری گزینهٔ مناسبی برای استفاده در کنار ساعت هستند.البته دستبند کارتیر نیز در کنار ساعت ست زیبایی میشود.

ست دستبند با ساعت مچی

معمولاً طبق یک قانون نانوشته جهانی ساعت را در دست چپ میبندند. پس اگر میخواهید دستبنـدتان با ساعت ست باشد باید هر دو را در مچ دست چپ ببندید، البته برخی افراد نیز ساعت را به دست راست میبندند.

ولی بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که اگر در یک دست ساعت میبندید بهتر است دستبنـد را در دست دیگر ببندید، یک دست شما پر باشد و دست دیگر کاملاً خالی خیلی زیبا به نظر نمیرسد.

اگر دستبنـد یا ساعتی دارید که دوست دارید با نشان دادن آنها نظر دیگران را جلب کنید بهتر است هر کدام از آنها را به تنهایی در یک مچ دست ببندید.

در مقاله انتخاب و خرید دستبند مناسب دست  بیشتر بخوانید

دستبنـد در کنار ساعت لوکس

اگر ساعت لوکس و گران قیمتی دارید به هیچ عنوان در کنار آن از دستبنـد استفاده نکنید زیرا این کار باعث خراش برداشتن ساعت میشود و همچنین از زیبایی و جلوه ساعت شما نیز کم میکند. بهتر است دستبنـد را در کنار ساعت بند چرمی و یا ساعت های قیمت پایین تر استفاده کنید.

با توجه به تمام مطالبی که گفته شد توصیه ما این است که دستبند را به دست اصلی خود که با آن راحت تر هستید ببندید، اگر چپ دست هستید به دست چپ و اگر راست دست هستید به دست راست خود ببندید. اگر ساعت خود را به دست اصلی میبندید میتوانید دستبند را به به دست دیگرتان ببندید.

کلام پایانی 

همانطور که اشاره کردیم، الویت بستن دستبند به دست راست و یا چپ نهایت به سلیقه شخصی شما و سبک استایل و هدف شما از پوشیدن دستبند مربوط میشود. اگر میخواهید دستبـندتان دیده شود بهتر است آن را در کنار ساعت نبندید.

با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد اگر قوانین و توصیه های طب سوزنی و سنتی برایتان اهمیت دارد بهتر است دستبنـدتان را به دست چپ نبندید ولی اگر دنبال خوش شانسی هستید بهتر است دستـبند را به دست چپ ببندید. دلایل هر کدام از این اعتقادها هم در بالا برایتان بیان کردیم .

برای خرید دستبند زنانه و دستبند مردانه متنوع و شیک از گالری ماتامد میتوانید همین حالا اقدام کنید.