تصویر یا نماد قلب یکی از جذابترین و ماندگارترین نمادها و تصویرها در هنر و مد هستند.نماد قلب در زیورآلات و بدلیجات و همچنین جواهرات جایگاه ویژه ای دارد و از محبوبیت زیادی برخودار است.

قلب بیانه ای قدرتمند در مورد عشق را انتقال میدهد.نمادقلب نه تنها در زیورآلات و بدلیجات و جواهرات بلکه در هنر و صنعت مد و فشن هم کاربرد و طرفداران زیادی دارد.

در این مقاله از ماتامد قصد داریم در مورد معنی نمادقلب در زیورآلات و بدلیجات و جواهرات مطالب جامع و کاربردی را ارائه کنیم پس تا پایان همراه ما باشید.

مفهوم نماد قلب در زیورآلات 

همه ما قلب را نشانه عشق و علاقه و محبت زیاد میدانیم و هر زمانی قصد نشان دادن علاقه و محبت خود نسبت به کسی دار داریم با یک هدیه به شکل قلب این کار را انجام میدهیم.نماد قلـب در زیورآلات و جواهرات نیز نشان دهنده عشق و علاقه افراد به یکدیگر است.اما تاریخچه پیدایش نماد قلـب در زیورآلات چیست؟این موضوعی است که خیلی از افراد از آن آگاهی ندارند.

یک آویز یا یک دستبند و گردنبند به شکل قلب،نماد عشق و محبت و دوستی عمیق است.نماد قـلب نشان دهنده بسیاری چیزهای مختلف است.

در طول تاریخ این نماد هر دو معنای عاشقانه و مذهبی را داشته است.امروزه بیان عشق و علاقه شدید یکی از دلایلی است که افراد زیورآلاتی به شکل قلب را به هم هدیه میدهند.

شکل گیری نماد قلب

شکل قلب همیشه به عنوان نمادی از عشق و علاقه مورد استفاده قرار میگرفته است.اکثر فلاسفه همچون ارسطو و فلاسفه مصر و یونان باستان قلب را مرکز تمام احساست و عواطف انسان میدانستند .

ولی خوب نماد قلب خیلی شبیه به ارگان قلب در بدن انسان نیست و دلیل این موضوع هم کاملا مشخص نیست.داستانهای زیادی در مورد شکل گیری سنبل قلب وجود دارد .

فرضیه های متفاوتی در باره شکل گیری نماد قلب به این شکل وجود دارد .یکی از این فرضیات این است که شکل این نماد برداشتی از شکل گیاه سیلفیوم در زمان باستان بوده است که به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی و ضد بارداری بوده است.

میوه این گیاه به شکل قلب بوده است و اینکه گیاه خیلی کمیابی بوده است و بعدها کلا منقرض شده است.این گیاه اول به عنوان نماد رابطه جنسی بوده و سپس به نماد عشق تبدیل شده است.

بر روی نقش برجسته های گچی و دیوارهایی که از خرابه های تیسفون در ایران  مربوط به سالهای ۹۰ قبل میلاد تا ۶۳۷ پس از میلاد پیدا شده اند، شکلهای قلب دیده میشوند.

در سال ۱۳۴۴ اولین تصویر نماد قـلب به شکل امروزی بدون شبهه از یک قلب با دو لب و انتهای تیز بهم متصل بوجود آمد.

این طرح برای اولین بار در دست نوشته ای با عنوان (افسانه عشق اسکندر) ظاهر شد که توسط لامبرت لوتور به گویش پیکاردی فرانسوی نوشته شده است و توسط الکساندر دو برنای به پایان رسید.

شاید برایتان جالب باشد تا درباره انواع دستبندو معرفی 11 مدل از معروفترین دستبندها بدانید

 تاریخچه نمادقلب در زیورآلات  

در اوایل قرون وسطی نماد قلـب در هنر و زیورآلات و جواهرات و حتی در بین خانواده های سلطنتی شروع به پیدایش و ظهور کرد و استفاده از این نماد گسترش پیدا کرد.

در طول قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی استفاده از تصاویر قلب در صنعت طلا و نقره و زیورآلات به شدت افزایش پیدا کرد.در آن زمان بیشتر خانواده های اشرافی توان خرید این زیورآلات طلا و نقره را داشتند.

در اوایل قرن بیستم پادشاه ادوارد هشتم عشق خود را به خانم والیس سیمپسون از طریق هدیه دادن زیورآلات و جواهرات قلبی نشان داد.

از آنجایی که این رابطه از طریق هدیه دادن این جواهرات در مطبوعات سراسر دنیا ثبت شد. ادوارد هشتم در نهایت به خاطر عشق زندگی اش از تاج و تخت پادشاهی استعفا داد.

یکی از اولین قطعاتی که ادوارد هشتم به بانو سیمپسون هدیه داد یک طلسم قلب کارتیه بود که روی آن جمله زیبایی از بلز پاسکال حک شده بود ،جمله (قلب منطق خود را دارد).

از زمانی که طوفان و هجمه رسانه ها در مورد رابطه آنها در مطبوعات سراسر دنیا گسترش یافت ،توجه جواهر سازان و سازندگان زیورآلات و کسانی که علاقمند به زیورآلات بودند به نماد قلـب جلب شد و همچنان استفاده از این نماد پایدار ماند.

خود قلب در آناتومی بدن ما جز مهم ترین ارگانهاست و خون را در رگها پمپاژ میکند و باعث زنده ماندن ما است.وقتی قلبمان را به نشان عشق به کسی میسپاریم در واقع بخشی از وجودمان را به او نقدیم میکنیم .

در قرن نوزدهم میلادی استفاده از قفل های قلبی شکل به طور گسترده ای فراگیر شد و مورد توجه قرار گرفت. آنها نشان دهنده پیوندهای عشق و ازدواج بودند.قفل قلب مترادف با عشق شد و همچنین معمول شده بود که یک تار از  موهای معشوق را روی آن ببندند.

نماد قلب در آویز قفل و کلید

از آنجا که زیورآلات و جواهرات قلب بیشتر توسط عاشقان هدیه داده میشد نام زیورآلات عشق را به خود اختصاص دادند.در طول قرنها نماد قلـب در انواع زیورآلات همچون دستبند،گردنبند،انگشتر،گوشواره و ست و نیم ست ها مورد استفاده قرار گرفته است و راه خود را در این بین پیدا کرده است.

انواع نماد قلب در زیورآلات 

جواهرات و زیورآلات قلبی را به هر شکل و اندازه ای میتوانید ببینید .مانند قلب هایی که با سنگ های قیمتی ساخته و تزئین شده اند و یا نگین هایی که تراشی به شکل قلب دارند.در ادامه چند نمونه از معروفترین مدلهای قلب در زیورآلات را معرفی میکنیم.

 

قلب تو خالی

مفهوم نماد قلـب تو خالی نشان دهنده این است که فرد هدیه دهنده قلب خود را برای فرد هدیه گیرنده گشوده است و به فرد مقابل اجازه میدهد با عشق و محبت آنرا پر کند.

قلب توپر

نماد قلـب توپر سمبل رابطه و عشق عمیق است و نشان دهنده محبت بی پایان دو طرف به هم دیگر است.

قلب شکسته

قلب که شکسته که با قرار گرفتن دو تکه در کنار هم کامل میشود نماد این موضوع است که دو نفر که به هم علاقه دارند فقط با هم و در کنار هم کامل و خوشبخت هستند.

قلب دوتایی

گردنبند یا آویزهای قلب دو تایی پر معنی هستند و معنای عمیق تری نسبت به قلب های تکی دارند.اعتقاد و باور بر این است که قلب های دو تایی نماد قلـبهای در هم تنیده و عشقی بی پایان را دارد و همچنین وحدت و با هم بودن را نشان میدهد.

پیشنهاد مطالعه:نگهداری و مراقبت از زیورآلات و بدلیجات

نماد قلب در مد و فشن

در کل نماد قلـب در همه جا برای ابراز عشق و علاقه و محبت کاربرد دارد از استیکرها و گیفت های قلب که افراد برای ابراز محبت برای هم میفرستند تا طرح قلب روی لباسها و انواع اکسسوری ها.

نماد قلب در زیورآلات

نماد قلـب در دنیای مد و فشن نیز بسیار کاربرد دارد و پر استفاده است و حتی برخی از برندها از این نماد به عنوان امضای برند خود استفاده میکنند.

برندهای بزرگی همچون گوچی،میومیو و دیور از نماد و طرح قلب در کَت واک های خود زیاد استفاده میکنند.لباسهایی با طرح قلب و یا کیف هایی به شکل قلب و غیره.

به طور کلی نماد و طرح قلب در دنیای مد و فشن و اکسسوری ها پر کاربرد و پر استفاده است و همیشه جذاب و پر طرفدار است و هیچوقت قدیمی نمیشود چون همیشه نماد و عشق و محبت و دوست داشتن و است و صرفاً نماد عشق زن به مرد نیست و شامل عشق به مادر و پدر و خواهر و برادر و فرزند و دوست هم میشود.

کلام پایانی 

در این مقاله از سایت ماتامد،مرجع عرضه و فروش زیورآلات و بدلیجات خاص و برند ، درباره معنا و مفهوم نمادقلب مطالب کامل و جامعی ارائه کردیم.اگر میخواهید به کسی که دوستش دارید یک هدیه ماندگار بدهید میتوانید از زیورآلاتی با نماد قلـب استفاده کنید که جذاب و زیبا هستند.