ست کردن و استفاده از اکسسوری ها و زیورآلات جزء اصلی و جدائی ناپذیر یک استایل حرفه ای است. زیورآلات و اکسسوری ها میتوانند به ظاهر لباس شما جلوه ای متفاوت ببخشند  تا جذابیت خود را به نمایش بگذارید.

یک استایل و لباس ساده با استفاده درست از اکسسوری ها و زیورآلات تبدیل به یک استایل حرفه ای میشود. برخی از این وسایل که همراه لباس میتوانید استفاده کنید عبارتند از: گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتر و انواع زیورآلات مختلف که در مدلهای متنوع وجود دارند.

اما نکته اساسی و مهم چگونگی ست کردن زیورآلات با لباس  است در این مقاله از ماتامد نکات مهم برای ست کردن زیورآلات و بدلیجات و اکسسوری با لباس را ارائه میدهیم .

ترفندهای ست کردن زیورآلات با لباس

بر خلاف انتظار اکثریت، فشن و مد صرفاً مربوط به لباس نیست بلکه تمام اکسسوری ها که به جزئیات استایل ما کمک میکنند را شامل میشود.

همانطور که میدانیم یک اکسسوری زیبا هر چند ساده خیلی بر استایل ما تأثیر میگذارد و شیک پوشی را دو چندان میکند. سوال اساسی اینجاست که چرا ما گاهی اوقات این نکات ساده را نادیده میگیریم و اشتباهاتی در ست کردن لباس با زیورآلات داریم. شاید دلیل این موضوع حجم عظیم از لباس و اکسسوری های مختلف در رنگها و مدلهای متنوع و همنین ترندهایی که به سرعت در حال رشد هستند شما را گیج و سر در گم میکند.

اما خبر خوب این است که روشها و نکات ساده ای برای ست کردن زیورآلات با لباس وجود دارد که شما را از این سردرگمی نجات میدهد و کمک میکند به سادگی با لباسها و زیورآلاتی که دارید استایلهای زیبایی بسازید.

بازی با رنگها

ترکیب و ست کردن رنگها مهارتی است که باید با گذر زمان و جستجو در مجلات مد و راهنمای ترکیب رنگها آن را بیاموزیم. در اینجا ما چند نکته کاربردی را بیان میکنیم تا بتوانید اکسسوری و زیورآلات خود را با لباس و رنگ های متناسب با خودشان بپوشید.

  • از یک خانواده از رنگ ها استفاده کنید مثلاً رنگهای براق با براق و یا مات با مات (لباس براق زیورآلات براق و بالعکس)
  • رنگ هایی که مکمل یکدیگر هستند پیدا کنید و با هم ست کنید .
  • از اکسسوری های روشن تر و یا تیره تر از رنگ لباس خود استفاده کنید.
  • در کنار لباسهای طرح دار اکسسوری های ساده استفاده کنید و در کنار لباس های ساده از اکسسوری طرح دار
  • در استایل خود ترکیبی از رنگهای جیغ و خنثی داشته باشید.
  • اگر لباسی با رنگ مشکی یا کبود پوشیده اید، از زیورآلات طلایی با رنگ های تیره استفاده کنید و زیورآلاتی که سنگهایی به رنگ قرمز یا زرد متمایل به نارنجی و تناژ گرم دارند را با لباسهای رنگ سرد آبی، سبز و یا بنفش ست کنید.

توجه به سبک لباس و مناسبتها

یکی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب زیورآلات برای استفاده توجه به مکان و مراسمی است که قرار است به آنجا برویم. هر جواهر و زیورآلاتی را نباید هر جایی پوشید. اگر به محیط کار یا مکانهای عمومی میروید زیورآلات و جواهرات شما بهتر است مینیمال باشد و خیلی جلب توجه نکند.

ست کردن زیورآلات

اگر برای یک مهمانی رسمی آماده میشوید باید زیورآلات و جواهرات شیک و گران قیمت استفاده کنید. وقتی لباستان رسمی است شامل انواع پیراهن های بلند زنانه و لباس شب چه ساده باشند و یا طرحدار و سنگ دوزی بهتر است سراغ زیورآلات زرق و برق دار بروید مثل انواع گردنبند زنانه جواهری که دارای نگین و سنگ هستند و یا گوشواره و دستبند جواهری .

با توجه به قیمت بالای جواهرات اصلی میتوانید از بدلیجات با کیفیت مشابه طلا با قیمت های خیلی پایین تر از طلا استفاده کنید.

وقتی لباستان رسمی نیست: فرض کنید قرار است به یک دورهمی دوستانه بروید یا یک مهمانی تولد و لباستان یک لباس ساده و نیمه رسمی است در این شرایط دستتان برای استفاده از زیورآلات باز است اما بهتر است سراغ گزینه های سنگین و جواهری و زرق و برق دار نروید و از مدلهای ساده تر استفاده کنید.

توجه به سایز و ابعاد اکسسوری ها

این نکته را مد نظر قرار دهید که سایز و ابعاد زیورآلات و اکسسوری هایی که استفاده میکنید تأثیر بسزایی در استایل نهایی شما دارد. اکسسوری و زیورآلاتی که کمی بزرگ و در شکلهای عجیب و غریب و شلوغی هستند بهتر است با لباسهای و یا تک رنگ ترکیب شوند در غیر اینصورت جلوه جذابی نخواهند داشت.

ست کردن زیور آلات

برای لباسهای طرح دار وشلوغ اکسسوری های ظریف و ساده گزینه مناسب تری هستند.

همچنین هنگام انتخاب اکسسوری به قد خودتان هم توجه کنید افرادی با قد کوتاه هر بهتر است از کیف های سایز بزرگ و یا زیورآلات خیلی درشت خودداری کنند ولی افرادی با قد بلند تر میتوانند از اکسسوری هایی با سایز بزرگ تر استفاده کنند.

ست جواهرات با لباس مشکی

بحث درباره ست کردن زیورآلات با لباس مشکی همیشه جذاب است. لباس مشکی با ظاهر کلاسیکی که هیچ وقت از مد نمی افتد، انتخابی است که میتواند شما را بیش ار پیش شیک نشان دهد فقط کافی است آن را با جواهرات مناسب ست کنید تا جذابیتتان چند برابر شود.

ست کردن زیورآلات با لباس مشکی

در انتخاب زیورآلات اولین قدم هماهنگی آنها با سبک شخصی شماست، اگر سادگی را دوست دارید گزینه هایی مثل یک گردنبند ظریف با آویز کوچک یا گوشواره های ظریف نگین دار، ظرافت و شیک پوشی شما را در کنار لباس مشکی تان به نمایش میگذارند.

اما اگر به دنبال انتخاب جسورانه تری هستید، جواهرات بزرگ تر و جلوه دارتر مانند گردنبند های پر زرق و برق یا دستبندهایی با سنگ های رنگی میتوانند هارمونی جذابی را با لباس مشکی تان ایجاد کنند.

مهم است که جواهرات با هم رقابت نکنند مثلاً اگر گردنبند بزرگی انتخاب کرده اید، با گوشواره های کوچک تر تعادل ایجاد کنید. همچنین انتخاب زیورآلاتی که با رنگ پوستتان همخوانی دارد جلوه آنها را دو چندان میکند.

ست کردن گردنبند با یقه لباس

ست کردن زیورآلات با یقه سفید

جواهرات چه بزرگ و چه کوچک و ظریف باشند میتوانند جلوه کلی فرد را تحت تاثیر قرار دهند، آنها حتی میتوانند باعث شوند قد شما بلندتر به نظر برسد.

  • اگر قد کوتاهی دارید توصیه میشود از گردنبندهایی که زنجیر متوسط دارند استفاده کنید، گردنبندهایی با شکل Y و یا ۷ مناسب هستند.
  • گردنبندهایی با طول ۳۵ سانت برای لباسهایی با یقه گرد، یقه هفت و یقه قایقی ظاهر مناسبی میسازند.
  • گردنبندهایی با طول ۴۰ سانتی متر با همه لباسها به غیر از یقه اسکی ها و لباسهای یقه ایستاده مناسب هستند.
  • گردنبندهایی با طول ۴۵ سانتی متر با لباسهای یقه گرد، یقه ایستاده و یقه هفت عمیق هارمونی عمیق ایجاد میکنند.
  • گردنبندهایی با طول ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر برای استایلهای رسمی و کژوال و رسمی مناسب هستند.
  • گردنبندهایی با طول بیشتر برای پوشیدن با لباس یقه ایستاده و لباس مجلسی مناسب هستند.

برای لباسهایی با یقه مربعی شکل یک گردنبند ظریف با آویز توصیه میشود. این استایل بر خط گردن و استخوان ترقوه تاکید میکند.

برای لباسهایی با یقه گرد گردنبندهای ساده با آویز گرد مثل مروارید یا سنگ های قیمتی انتخاب مناسبی هستند که با لباس یقه گرد بپوشید

اگر یقه لباس شما باز است توصیه میشود سراغ گردنبندهای پهن و پر جزئیات، مثل مدلهای سنگ دار بروید.

در مقاله آشنایی با انواع سایز گردنبند زنانه و مردانه بیشتر بخوانید. 

هنگام ست کردن زیورآلات و بدلیجات با لباس یک قطعه مرکزی انتخاب کنید.

یک راه آسان برای استفاده درست از اکسسوری ها در استایل انتخاب یک اکسسوری مانند گردنبند یا دستبند و یا گوشواره به عنوان قطعه مرکزی است که توجه را به خود جلب کند، در اینصورت تمرکز اصلی لباس ما روی این قطعه است و توجه روی قطعات دیگر کمتر میشود.

اگر زیور مرکزی شما گردنبند است پس به همراه آن از یک گوشواره میخی کوچکتر و دستبند ساده  استفاده کنید .

وقتی قطعه مرکزی شما یک گوشواره بزرگ است بهتر است از یک حلقه در انگشتان و یک گردنبند ظریف و زیبا استفاده کنید.

ساعت و دستبند خاص نیز میتوانند نقطه مرکزی باشند در این موارد نباید گردنبند یا گوشواره ای بپوشید که با زیور کانونی شما رقابت کنند.

گوشواره هایی انتخاب کنید که متناسب با فرم صورتتان باشد.

از گوشواره هایی استفاده کنید که جلوه صورت شما را بیشتر میکنند. ممکن است سبک لباس پوشیدن شما یک سبک مرسوم باشد، اما اگر میخواهید چهره تان مرکز توجه باشد، از گوشواره هایی که جلوه زیادی دارند استفاده کنید. به نوع چهره خود و گوشواره هایی که باعث میشود ویژگی های شاخص صورت شما نمایان شود دقت کنید.

مدلهای مختلف گوشواره وابسته به شکل صورت شما برجسته تر میشوند و به چهره شما جذابیت میبخشند. پس سعی کنید با توجه به فرم صورتتان مدل گوشواره مناسب را انتخاب کنید.

در مقاله راهنمای کامل انتخاب گوشواره مناسب فرم صورت بیشتر بخوانید

توجه به رنگ پوست بدن

ست کردن زیورآلات با رنگ پوست

در هنگام انتخاب زیورآلات مناسب با لباس و استایل باید به تناسب رنگ زیورآلات با رنگ پوست نیز دقت کرد افرادی با تناژ پوست سرد بهتر است از زیورآلات و جواهراتی با رنگ سرد مثل زیورآلات نقره ای، سفید، پلاتین و طلای سفید استفاده کنند و افرادی با رنگ پوست گرم جواهراتی با رنگ طلایی و رزگلد مناسب است.

در مقاله رازهای انتخاب جواهرات و زیورآلات مناسب رنگ پوست در این مورد کامل توضیح داده ایم .

ست کردن زیورآلات متناسب با مدل لباس

در ادامه نکات جالبی را برای ست کردن زیورآلات با مدل لباس بیان میکنیم:

تی شرت: بهترین زیورآلات برای ست کردن با انواع تی شرت ها، گردنبندهای نازک و ظریف هستند.

انواع تاپ و لباسهای بدون آستین: یک گرنبند آویز خیره کننده با این مدل لباس ها غوغا به پا میکند زیرا بیشتر روی فرم گردن تأکید دارد، یادتان نرود با این لباسها حتماً یک دستبند هم استفاده کنید.

لباسهای آستبن بلند: با لباسهای آستین بلند سراغ دستبند و النگو نروید زیرا جلوه زیبایی ندارد. با این مدل لباسها گردنبند و انگشتر و گوشواره استفاده کنید.

لباسهای دکلته: در لباسهای دکلته یقه کاملاً باز است پس گردنبند ها به خوبی میتوانند خود نمایی کنند. با این لباسها هم میتوانید سراغ گردنبندهای مینیمال و ظریف بروید هم گردنبندهای سنگین تر و پر زرق و برق، همچنین میتوانید سراغ مدال ها و گردنبندهای بلند که توجه را به سمت سینه هدایت میکنند نیز استفاده کنید.

ترکیب یا تغییر استایل

به طور کلی دو روش برای استفاده از اکسسوری ها در استایل وجود دارد، میتوانید از اکسسوری ها برای کامل کردن استایل خود استفاده کنید و یا اینکه کلاً استایل خود را با یک اکسسوری تغییر دهید.

در مورد روش اول فرض کنید شما یک تی شرت ساده با یک شلوار جین زاپ دار با کفش های کانورس و یک کت چرمی ترکیب کرده اید و حالا میخواهید با یک اکسسوری استایل خود را کامل کنید و شیک تر به نظر برسید فقط کافیست یک دستبند چرم به استایل خودتان اضافه کنید.

در مورد روش دوم فرض کنید شما یک لباس پنبه ای سفید و مشکی پوشیده اید، اما دوست دارید شیک تر به نظر برسید،فقط کافی است یک گرنبند بزرگ و یک کفش پاشنه دار به استایل خود اضافه کنید .

اگر یک تیپ معمولی روزانه میخواهید میتوانید همان استایل را با یک گردنبند رنگی ترکیب کنید. شما میتوانید با اکسسوری ها بازی کنید و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امروزه بدلیجات موجود در بازار از تنوع و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و هر طرح و مدلی که بخواهید را میتوانید با مناسب ترین قیمت پیدا کنید و با هر استایلی اکسسوری متناسب همان استایل را با هزینه ای کم ست کنید.

سؤالات متداول

آیا رنگ پوست در انتخاب زیورآلات جواهرات مؤثر است ؟

بله همانطور که در بالا عنوان کردیم تناسب رنگ پوست با زیورآلات مهم است پس بهتر است اگر رنگ پوست سرد دارید از زیورآلات نقره ای و سفید استفاده کنید.

چرا باید اکسسوری مناسب با رنگ و طرح لباس انتخاب کرد؟

وقتی قرار است یک لباس با طرح شلوغ و یا گلدار بپوشید که رنگهای زیادی دارد حتماً باید سراغ زیورآلات ساده بروید زیرا اگر اکسسوری هم طرح شلوغ داشته باشد تیپ ظاهری شما آشفته به نظر میرسد. بین طرح و رنگ لباس با طرح و رنگ زیورآلات رابطه عکس وجود دارد. وقتی لباس ساده است سراغ جواهراتی بروید که جلوه گر هستند.

قد در انتخاب اندازه گردنبند تأثیری دارد؟

بله قطعاً تأثیر بسزایی دارد.افرادی با قد کوتاه تر بهتر است از گردنبندهای خیلی بلند استفاده نکنند و افرادی با قد بلند تر بهتر است گردنبندهایی با طول خیلی کوتاه تپوشند زیرا جلوه ای نخواهد داشت.