گردنبند، آویز، پلاک طلا و بدل و زنجیر، قطعاتی هستند که قطعاً  از هر کدام از آنها حداقل یکی دارید. اما شاید این سؤال شما هم باشد که فرق آویز و گردنبند چیست؟ آیا هر دو یکی هستند یا با هم تفاوت دارند. یا اینکه تفاوت زنجیر و گردنبند چیست؟ آیا زنجیر طلا یا نقره یا زنجیر بدل همان گردنبند است؟ چه نکاتی را به هنگام خرید گردنبند و زنجیر باید در نظر گرفت؟

آویز و گردنبند تکه هایی از زیورآلات و جواهرات هستند که جزء جدایی ناپذیر جعبه زیورآلات خانمها هستند، برخی افراد تصور میکنند که آویز و گردنبند یکی هستند و فرقی با هم ندارند، اما این تصور اشتباه است و آویز و گردنبند تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه این تفاوت ها را بیان میکنیم. اما قبل از بررسی فرق آویز و گردنبند ابتدا بهتر است تعریفی از هر کدام داشته باشیم.

گردنبند چیست؟

آویز و گردنبند

در میان خانمها گردنبند ها یکی از اصلی ترین اکسسوری ها و زیورآلات شناخته میشوند که در سبک ها، مدلها و متریال مختلف وجود دارند. انواع مختلفی از گردنبندهای طلا، نقره و بدل و مهره ای و غیره وجود دارند که برای هر استایل، لباس و مراسمی به صورت مجزا استفاده میشوند.

گردنبند، زیور و جواهری است که به دور گردن میپیچد. گردنبند به زیورآلاتی میگویند که از یک زنجیر به همراه قفل و حلقه برای بسته شدن به دورن گردن تشکیل شده است.

معمولاً گردنبند یک طراحی و مدل خاص در میانش دارد که آن را از زنجیر خالی بودن متمایز میکند. گردنبندها مخصوص گردن هستتند و دور گردن قرار میگیرند. گردنبند ها انواع مختلفی و مدلهای متفاوتی دارند. گردنبند زنانه، گردنبند مردانه، گردنبند طلا، نقره و بدل در طرحهای متنوع وجود دارند.

برای شناخت انواع مدلهای گردنبند از نظر سایز میتوانید به مقاله آشنایی با انواع سایز گردنبند مراجعه کنید

گردنبند گاهی فقط یک زنجیر زیباست که خود زنجیر طرح و مدل دارد و به تنهایی جلوه دارد و بدون هیچ آویزی استفاده میشود، اما در برخی دیگر از مدلهای گردنبند، در میان یک زنجیر طرحی خاص و یا نماد خاصی طراحی شده که با اتصال به زنجیر یک مدل خاص و جذاب را ایجاد میکند. به طور کلی گردنبند معمولا از پلاک یا مدال و نماد متصل به زنجیر تشکیل شده است.

در مقاله انواع زنجیر بیشتر بخوانید

آویز چیست؟

آویز و گردنبند

آویز را با نامهای دیگری همچون مدال و پلاک نیز میشناسیم. آویز قطعه ای از طلا یا نقره یا فلزات گرانبها دیگر است که به شکل های مختلف و مدلهای خاص و منحصر بفرد ساخته میشود که یک حلقه به آن متصل است و توسط آن حلقه در زنجیر و یا سایر زیورآلات قرار میگیرد.

آویز یا پلاک میتواند در دستبند، گردنبند، پابند و یا حتی بند ساعت قرار بگیرد از این رو کاربردهای متفاوتی دارد. اغلب افراد از آویزها و پلاک ها در زنجیر گردنبند استفاده میکنند زیرا آویز به یک زنجیر ساده جلوه و زیبایی بیشتری میبخشد.

آویزها و پلاک ها نیز طرحها و مدلهای متنوعی دارند، برای طراحی و ساخت آویز هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما هر مدل و طرحی که مد نظرتان باشد را یا میتوانید در بازار پیدا کنید یا سفارش بدهید تا برایتان سفارشی سازی شود.

تفاوت آویز با گردنبند چیست؟

حالا که با مفهوم گردنبند و زنجیر آشنا شدید به بررسی تفاوت این دو زیور میپردازیم. به طور کلی چند تفاوت بین آویز و گردنبند وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

از لحاظ شکل ظاهری

همانطور که در بالا گفتیم آویز یک قطعه زیور است که به شکلهای مختلف ساخته میشود اما به تنهایی قابل استفاده نیست و باید در زنجیر یا دستبند و غیره قرار بگیرد، اما گردنبند از زنجیر و قطعه های متصل بهم ساخته شده است و به تنهایی در گردن قابل استفاده است.

مختص بودن گردنبند برای گردن

گردنبند صرفاً برای گردن است و همانطور که از نامش پیداست فقط به دور گردن بسته میشود اما آویز میتواند در گردن و دست و پا هم خود نمایی کند و همراه با زیورآلات دیگر استفاده شود.

تفاوت از نظر قیمت

فرق دیگر آویز و گردنبند در قیمت آنهاست. گردنبند چون باید به دور گردن بسته شود قطعاً متریال بیشتری از طلا، نقره، مس و یا استیل نیاز دارد. در نتیجه قیمت بلاتری نسبت به آویز دارد البته که در مورد برخی مدلها این امر کمی فرق دارد. مثلاً قیمت یک آویز کمی درشت تر با نگین های گرانبها از قیمت یک زنجیر ساده ظریف و یا یک گردنبند سبک بیشتر است.

نکاتی که برای خرید گردنبند و آویز باید بدانید

فرق آویز و گردنبند

در هنگام خرید گردنبند و یا آویز باید نکاتی را در نظر بگیرید که خرید لذت بخشی را تجربه نمایید. اولین نکته هنگام خرید گردنبند و یا آویز توجه به علاقه و سلیقه شخصی خودتان است و اینکه قطعه ای که قصد خرید آن را دارید کجا و برای چه مناسبتی قرار است استفاده کنید.

مثلاً اگر قصد خرید یک زنجیر برای استفاده روزانه را دارید گردنبندهای هرینگبون و زنجیرهای جناغی به دلیل بافتی که دارند به شدت مستعد پیچ خوردن و شکستن هستند پس بهتر است برای استفاده روزمره از این مدلها نخرید و زنجیرهایی با بافت محکم تر و استحکام بیشتر بخرید.

همچنین اگر تمایل به استفاده پلاک یا آویز دارید باید به وزن آن و استحکام زنجیری که قرار است پلاک را در آن قرار دهید دقت کنید.

انتخاب گردنبند متناسب با قد و استایل خیلی مهم است، افرادی که قد کوتاهی دارند بهتر است از گردنبندهای بلند استفاده نکنند همچنین افرادی که قد بلندتری دارند بهتر است گردنبندهای خیلی کوتاه استفاده نکنند زیرا اصلا گردنبند دیده نمیشود. افرادی که گردن کوتاه هری دارند بهتر است گردنبند کمی بلندتر استفاده کنند تا گردنشان را کشیده تر نشان دهد.

انتخاب گردنبند باید با استایل و پوشش نیز تناسب داشته باشد مثلاً با لباس یقه هفت بهتر است گردنبند کوتاه تر بپوشید. با لباس های یقه اسکی گردنبندهای بلندتر جلوه بهتری دارند.

در مقاله ست کردن زیورآلات با لباس | نکاتی مهم برای ست کردن زیورآلات با لباس بیشتر بخوانید

خرید اینترنتی گردنبند و آویز

شما میتوانید برای خرید گردنبند و آویز زنانه برای خودتان یا برای هدیه دادن به عزیزانتان به فروشگاه ماتامد سر بزنید و از خرید آویزها و گردنبندهای زیبا لذت ببرید.

شما میتوانید با داشتن یک زنجیر و خرید آویز و پلاکهای متنوع برای هر استایل و مناسبتی یک گردن آویز زیبا برای خودتان داشته باشید.