استفاده از نمادها در زیورآلات و اکسسوری ها از گذشته مورد توجه بوده است و باعث زیبایی و جذابیت آنها شده است

در دنیای مد و فشن از انواع اکسسوری و زیورآلات به عنوان تکمیل کننده استایل استفاده میشود و همیشه جزء جدایی ناپذیر یک استایل کامل و جذاب هستند. زیورآلات و جواهرات علاوه بر زیبایی و جذابیت گاهی با استفاده از نمادهای مختلف حاوی پیام هایی نیز هستند.

نمادها در زیورآلات و اکسسوری ها هر کدام معانی خاصی میدهند.هر فرد با توجه به سلیقه ،علاقه و احساسی که دارد از نمادهای مختلفی در زیورآلات خود استفاده میکند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید هر کدام ار نمادها و سمبل های به کار رفته در زیورآلات و اکسسوری ها چه معنا و مفهومی دارند و چه کاربردی دارند و برای چه کسانی مناسب هستند.در این مقاله از ماتا مد قصد داریم تا مفهم و نمادهای پر طرفدار در زیورآلات را معرفی کنیم پس تا پایان همراه ما باشید.

معنی نمادها در زیورآلات

وقتی یک طراح زیورآلات و اکسسوری یا کیف و لباس یک نماد یا سمبل را مثل نماد پروانه یا ستاره یا ببر در طراحی آن محصول به کار میبرد علاوه بر اینکه قصد زیباتر کردن آن را دارد قصد دارد مفهومی به آن زیور یا اکسسوری اضافه کند تا علاوه بر زیبایی حاوی یک پیام نیز باشد.

یک دستبند یا گردنبند با یک نماد خاص مثلاً قفل و کلید یا ستاره ممکن است برای شما جذابیت منحصر به فردی داشته باشد و معنی نماد مفهومی خاص را برایتان تداعی کند.

زمانی که قصد دارید برای کسی که دوستش دارید یک هدیه بخرید اگر آن هدیه شامل یک نماد که نشان دهنده عشق شما به طرف مقابل است حس بهتری را به وی انتقال میدهد تا اینکه یک هدیه ساده و معمولی بخرید.

در ادامه مفهوم ۲۳ نماد پر طرفدار در زیورآلات را بیان میکنیم.

آشنایی با مفهوم ۲۴ نماد پر طرفدار در زیورآلات

۱-مفهوم نماد بینهایت در زیورآلات

یکی از خاص ترین و زیباترین نمادها در زیورآلات نماد بینهایت است.نماد بینهایت در جواهرات برای نشان دادن عشق و علاقه زیاد استفاده میشود.برای ابراز عشق بینهایت خودتان به کسی که دوستش دارید مثل مادر،همسر یا دوست خیلی عزیز میتوانید یک گردنبند با نشان بینهایت را به او هدیه دهید.

معنی نمادها در زیور آلات

برخی نماد بینهایت را به معنای بی انتهایی جهان و تعادل بین نیروهای خیر و شر میدانند و در کشور هند نشانه برابری زن و مرد است.در برخی فرهنگ ها نیز سمبل بینهایت نماد ثروت و پول فراوان است.

ترکیب بینهایت و قلب در زیورآلات و جواهرات بسیار زیبا و پر طرفدار است،همچنین ترکیب حرف اول اسم کسی که دوستش دارید با بینهایت بسیار زیباست و بهترین هدیه برای کسی که دوست دارید میتواند باشد.

۲-مفهوم نماد قلب در زیورآلات

یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین نمادها در زیورآلات ،جواهرات ،اکسسوری و خیلی از محصولات دیگر نماد قلب است.این نماد سمبل عشق ،دوستی و محبت عمیق است.در طول تاریخ نماد قلب هر دو معنای مذهبی و عاشقانه را داشته است،امروزه بیان عشق و علاقه شدید، دلیل خرید و هدیه دادن زیورآلاتی با نماد قلب است.

معنی نماد قلب

همچنین انواع طرح قلب در زیورآلات و اکسسوری ها زیبایی و جلوه خاصی دارد که آن را به یک نماد پر طرفدار و پر فروش تبدیل کرده است.یک گردنبند با آویز قلب میتواند هدیه ای عالی برای کسی که دوستش دارید باشد.همیشه قرار نیست این زیورآلات را برای هدیه دادن بخرید،خرید یک گوشواره و آویز قلب برای خودتان میتواند یک گزینه عالی باشد.

قلب تو خالی،قلب توپر،قلب چندتایی ،هرکدام معانی و مفهوم مخصوص به خود را دارند. برای آشنایی بیشتر با همه این مفاهیم پیشنهاد میکنیم مقاله نماد قلب در زیورآلات به چه معناست را بخوانید.

۳-معنی نماد ماه و ستاره در جواهرات و زیورآلات

ماه از دیرباز جزو نمادهای پر معنا و پر استفاده در زیورآلات بوده است علاوه بر اینکه به عنوان نماد درخشندگی و زیبایی از آن یاد میشود ،معنای عمیق و فوق العاده ای دارد.ستاره نیز از قدیم الایام نماد بخت و اقبال است و باعث افزایش اعتماد به نفس و خودباوری میشود.

معنی نماد ماه و ستاره

نماد ماه و ستاره در زیورآلات به معنی عشق و آرامش،امید ،آرزو ،جاه طلبی ، شهرت و موفقیت مورد استفاده قرار میگیرد.

اولین زیورآلاتی که نقوش ماه و ستاره به صورت نقش برجسته یا حکاکی روی آن قرار گرفته،تاج پادشاهان و فرمانروایان ساسانی است که خود را نماینده اهورامزدا در روی زمین میدانستند.

طبق روایتها نماد حلال ماه نقش شده روی تاج پادشاهان مظهر آناهیتا،ایزد بانوی محبوب دین زرتشتی و نقش ستاره نمادی از تیشتر یکی از ایزدان مهم مذهب ایران باستان بوده است.

در دوران ویکتوریا نماد ماه در زیورآلات و جواهرات ،سمبل معنویت و تکریم الهه ماه زنانه به شمار میرفت و ستاره نماد هدایت روح بود.

اگر میخواهید به کسی بگویید که ستاره زندگی شما است یک گردنبند با نشان ستاره و یا یک گوشواره ستاره ای هدیه ای فوق العاده است.

۴-معنی نماد بال فرشته و فرشته در زیورآلات

فرشتگان در همه ادیان به عنوان نماد پاک سرشتی و مهربانی شناخته میشوند.در داستانها و قصه ها نیز همیشه از فرشته ها به عنوان یاری رسان و مراقبت کننده یاد میشود.

معنی نماد فرشته در زیورآلات

فرشتگان موجوداتی مهربان و دوست داشتنی با بالهای بزرگ هستند که برای محافظت از انسانهای خوب آفریده شده اند.

در زیورآلات و جواهرات نیز نماد فرشته و بال فرشته ،سمبل محافظت،شجاعت،پاکی ، ایمان و امید است.اعتقاد بر این است که فرشته ها در بهشت ساکن هستند و هر کسی یک فرشته نگهبان دارد که او را از بلا دور نگه میدارد.در مواقع ناامیدی،استرس و ترس بالهای فرشته به ما یادآوری میکنند که ما تنها نیستیم و فرشته نگهبان ما همراه ماست.

اگر قصد خرید هدیه برای مادر یا فرزند و یا عشق خود را دارید یک گردنبند فرشته یا دستبند بال فرشته گزینه مناسبی است.

۵-معنی نماد پروانه در زیورآلات

معنی نماد پروانه

پروانه نماد تولدی دوباره و ایجاد تغییرات مثبت و اساسی در زندگی است.نماد پروانه سمبل زیبایی،تغییر،رهایی و جاودانگی است.پروانه مدتی را در پیله زندانی است و سپس پیله را شکافته و خود را رها میکند،لحظه گشودن بالهای زیبایش و به پرواز در آمدن پروانه،لحظه رهایی و آزادی و تغییر است.

اگر به دنبال تغییر سبک زندگی خود هستید زیورآلاتی با نماد پروانه انتخاب مناسبی هستند.همچنین پروانه به خاطر زیبایی و رنگ و لطافتش نماد ظرافت و زیبایی نیز محسوب میشود.

۶-معنی نماد ببر در زیورآلات

معنی نماد ببر

معمولاً زمانی که نام ببر را میشنویم ناخودآگاه یاد قدرت و اقتدار و  زیبایی میافتیم.حیوانی که در عین زیبایی خیره کننده ای که دارد بسیار مقتدر و قدرتمند است.

ببر در زیورآلات و اکسسوری ها نماد قدرت،غرور و اعتماد به نفس  و زیبایی است.

۷- نماد روباه در زیورآلات نشانه

همه ما روباه را به عنوان حیوانی زیبا در عین حال مکار و حیله گر میشناسیم.روباه در زیورآلات و جواهرات به معنای زیرکی و زرنگی و زیبایی است.

معنی نماد روباه

 

۸-مفهوم نماد گل در زیورآلات

استفاده از انواع گل ها مثل رز،بابونه و لاله و … در زیورآلات و جواهرات از قدیم مورد توجه بوده است.یک آویز گل یا انگشتر با طرح گل و یا یک گوشواره با طرح گل .

به طور کلی نماد گل در زیورآلات سمبل عشق ،دوستی ،محبت و زیبایی و طراوت است.

معنی نماد گل در زیورآلات

نماد گل رز در زیورآلات

گل رز در زیورآلات نماد عشق و دوستی است،رز سفید نماد پاکی و صداقت،رز صورتی سمبل تحسین و قدردانی است.رز بنفش در زیورآلات نشان عشق در نگاه اول است.

نماد گل میخک در زیورآلات

گل میخک سمبل دوستی است و رنگ های مختلف آن معانی متفاوتی دارد.میخک سفید در جواهرات نشان عشق خالص و خوش شانسی است.میخک صورتی نماد راستگویی و صداقت است،میخک قرمز نماد عشق و زیبایی است.

نماد گل نیلوفر آبی در جواهرات

گل لوتوس یا نیلوفر آبی نمادی از رشد معنوی ،کمال و نجابت است.این گل زیبا با طلوع خورشید باز میشود و با غروب خورشید بسته میشود و به همین علت مظهر خورشید است.

نماد گل لاله در زیورآلات

لاله قرمز در جواهرات سمبل عشق بی پایان و جاودانه است .لاله سفید نماد بخشش و گذشت است.همچنین لاله نماد وفاداری و تفکر مثبت است.

نماد گل سوسن در زیورآلات

گل سوسن در زیورآلات علاوه بر زیبایی به معنای پاکی و بی گناهی است. سوسن زرد به معنای شادمانی و رنگ سفید آن به معنای فروتنی است.

۹-معنای شبدر چهار پر در زیورآلات

گیاه شبدر در طبیعت بیشتر به صورت سه پر دیده میشود و شبدر چهار پر خیلی کمیاب است و شما باید آدم خوش شانسی باشید که بین بوته های شبدر،شبدر چهار پر پیدا کنید.

معنی نماد شبدر

شبدر چهار برگ نماد خوش شانشی ،جاه طلبی و اشتیاق به زندگی است.هر کدام از برگ های شبدر چهار پر یک معنا دارد،معنای این برگ ها،امید ،وفاداری،شانس و عشق است.هر کدام از برگ های شبدر به شکل یک قلب است.دستبند و گردنبند و گوشواره ونکلیف نمونه ای از زیورآلات با نماد شبدر است.

۱۰- معنی نماد پرندگان در زیورآلات

معنی نماد پرنده

از گذشته تا امروز،از جواهرات ستنی تا مدرن امروزی همگی از نماد پرندگان در طراحی و ساخت الهام گرفته و میگیرند. پرندگان در زیورآلات و اکسسوری ها نمادی از آزادی و پرواز و نماد پیام رسانی هستند.و امروزه نیز جایگاه ویژه ای در زیورآلات و اکسسوری ها دارند و از پر تنوع ترین نمادها در زیورآلات هستند.

نماد پرستو در زیورآلات

پرستو در زیورآلات نماد عشق و ثبات است .معمولاً زیورآلاتی با نشان پرستو به زوج های جوان هدیه داده میشود یا در روز عروسی بین عروس و داماد رد و بدل میشود.

نماد جغد در زیورآلات

در داستانها همیشه جغد به عنوان پرنده دانا شناخته میشود.در زیورآلات نیز جغد نماد دانایی ،هوش و شجاعت بالا است.

نماد کبوتر در زیورآلات

کبوتر نماد آرامش و صلح و عشق هستند.کبوتر همیشه حاوی یک پیام از طرفی به طرف دیگر است.

۱۱- معنی نماد چشم نظر در زیورآلات

زیورآلات و بدلیجات با طرح های چشم و چشم نظر در همه دنیا محبوب و پر طرفدار است و دو دسته از افراد از این زیورآلات استفاده میکنند.دسته اول افرادی که به چشم زخم اعتقاد دارند و برای دفع و دور ماندن از چشم بد از زیورآلات چشم نظر استفاده میکنند.

نمادر در زیورآلات چشم نظر

دسته و دوم افرادی هستند که اعتقادی به چشم زخم ندارند و فقط برای زیبایی از این اکسسوری ها استفاده میکنند.زیورآلات نماد چشم نظر در رنگ های سبز ،آبی تیره و آبی روشن جزو رنگهای پر طرفدارتر و ترند تر هستند.

۱۲-معنی نماد فروهر در زیورآلات

معنی نماد فروهر

فروهر در ایران باستان نماد خورشید بالدار است. این نماد در ایران جزو یکی از پر طرفدارترین بدلیجات و اکسسوری است.سه قسمت نماد فروهر، یعنی مرد جا افتاده،حلقه بزرگ و بالها ،یادآور سه پند اخلاقی کوروش کبیر هستند.این سه ارزش اخلاقی مشهور،پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است.

گردنبند با طرح فروهر مخصوصاً در بین آقایان خیلی پر طرفدار است.

۱۳-مفهوم نماد دست همسا(خمسه) در زیورآلات

معنی نماد دست همسا

نماد دست همسا یا خمسه،نصویر یک دست با پنج انگشت متقارن و یک چشم در وسط آن است.در مسیحیت نماد دست حضرت مریم و در فرهنگ اسلامی نشان دست حضرت فاطمه است.دست همسا نمادی است که انسان را در برابر شرارت و بدی ها محافظت میکند.

۱۴-معنی نماد سنجاقک در زیورآلات

سنجاقک نماد تغییر،قدرت،توانایی تغییر و توانایی پذیرش تغییر از نظر جسمی و روحی است.سنجاقک قبل از رسیدن به مرحله بزرگسالی،یک دگر دیسی تقریباً کامل را پشت سر میگذارد.

معرفی نماد سنجاقک

جنب و جوش و چابکی و چرخه زندگی از دیگر مفاهیم نماد سنجاقک در زیورآلات است.

یک نیم ست زیبا با طرح سنجاقک در عین ظرافت و زیبایی میتواند به معنای رشد و تغییر در زندگی باشد.

۱۵-نماد مار در زیورآلات و اکسسوری ها

مار خزنده ای زیبا و با ابهت در عین حال ترسناک و از نظر برخی افراد چندش آور.مار در علم پزشکی و طبابت نماد درمان و پادزهر است.

معنی نماد مار

زیورآلات با نماد مار نشانه ای از زندگی دوباره و آغاز تغییرات و نمادی از قدرت نمایی،حافظت و شفا است .در گذشته بسیاری از پادشاهان از جواهرات با طرح مار استفاده میکردند. در مصر باستان مار نمادی از خانوده سلطنتی بود.

انگشتر مار نمادی از تغییر و قدرت و تولدی دوباره است .

۱۶-نماد دایره در زیورآلات و بدلیجات 

معنی نماد دایره

شکل دایره در زیورآلات از طرحهای پر طرفدار است.نماد دایره در زیورآلات سمبلی از جاودانگی، ابدیت،زندگی،تمامیت و کمال است.دستبند و انگشتر دایره بهترین زیورآلات شناخته شده در زیورآلات هستند.

۱۷-نماد قفل در زیورآلات

معنی نماد قفل در زیورآلات

نماد قفل در گردنبند و دستبند نشان دهنده اراده و صلابت برای انجام امور مختلف است.اگر نگاه عاشقانه ای به این نماد داشته باشید نماد عشق ابدی است.

۱۸-نماد خورشید در زیورآلات

معنی نماد خورشید

خورشید نمادی از امید،روشنایی و تولد دوباره است.تصویر خورشید در مرکز کیهان نشانه عقل و دانایی به شمار میرود.آویز و گردنبند خورشید جزو زیورآلات پر طرفدار با نماد خورشید هستند.داشتن یک آویز خورشید برای دختران جوان یا زنان سالمند بسیار جذاب و دلپذیر است.

۱۹-نماد درخت در زیورآلات

نماد در زیورآلات -نماد درخت زندگی

نماد درخت یا همان درخت زندگی معانی متفاوتی دارد.این نماد معانی مذهبی و معنوی زیادی دارد.نماد درخت سمبلی از ارتباط متقابل،ثبات،قدرت و رشد، تجدید حیات،باروری،خانواده و آرامش است.نماد درخت امروزه جزو طرحهای پر طرفدار در زیورآلات و جواهرات است.

۲۰-نماد دلفین در زیورآلات

معنی نماد دلفین

دلفین یک آبری بسیار زیبا ،جسور و شجاع و باهوش است و ارتباط خوبی با انسان ها دارد و همیشه یادآور مهربانی است.در بسیاری از فرهنگ ها نماد دلفین را به معنای نجات دهنده،خوشبختی،پیروزی،آرامش و صلح میدانند از این رو میتواند گزینه مناسبی برای هدیه دادن به دوستانتان باشد.

۲۱-نماد پر در زیورآلات

معنی نماد پر- نماد در زیورآلات

نماد پر علاوه بر زیبایی که دارد که نماد آزادی،قدرت،معراج،بهشت و حقیقت میباشد.نماد پر در دین مسیحیت نشان دهنده عشق و محبت است.در سالهای اخیر نماد پر در زیورآلات تبدیل به یکی از ترندها شده است و طرفداران زیادی پیدا کرده است مخصوصاً گوشواره و آویز های مدل پر.

۲۲- نماد شاخ گوزن در زیورآلات

معنی نماد شاخ گوزن

شاخ گوزن بیانگر نماد قدرت،تنهایی و نجابت است،گوزن میتواند معنی عرفانی داشته باشد و آن را درخت زندگی نامید.گوزن در زمانهای بسیار قدیم جزو حیوانات شگفت انگیز بوده.گردنبند شاخ گوزن نماد زیبایی و شکوه و قدرت است.

۲۳-نماد کلید در زیورآلات

نماد در زیورآلات-معنی نماد کلید

نماد کلید نشان دهنده دوستی و عشق میباشد.در گذشته کلید را نمادی به عنوان شروع دوباره ،رهایی و عشق میدانستند.امروزه نیز کلید نمادی از موفقیت و کسب دانش است.اما بسیاری از افراد نیز آنرا نوید بخش اتفاقات جدید و فرصت ها میدانند که میتواند درب های بسته را باز کند و مشکلات را هموار کند.

۲۴-نماد دریم کچر در زیورآلات

معنی نماد دریم کچر

دریم کچر یا کابوس گیر نمادی است که خواب و خیال بد و منفی را از ما دور کرده و خواب و خیال خوب را گسترش میدهد.

کلام پایانی

زیورآلات و بدلیجات و همچنین طلا و جواهرات طرح ها و مدلهای متفاوتی دارند و معمولاً الهام از طبیعت و نمادها در طراحی و ساخت آنها نقش مؤثری دارد.در هنگام خرید زیورآلات و اکسسوری ها سلیقه هر فرد و علاقه وی اولین گزینه برای انتخاب است.

اما وقتی معنی هر نماد یا هر شکل و اثری را بدانیم انتخاب برایمان راحت تر و لذت بخش تر میشود. و زمانی که قصد خرید هدیه داریم با دانستن معانی نمادها هدیه بهتری را انتخاب میکنیم .