داشتن یک زنجیر و یا گردنبند زیبا در گردن شما،استایل و ظاهر شما را بسیار شیک تر نشان میدهد.تنوع مدلهای انواع زنجیر چه از نظر نوع بافت و پهنا و ضخامت و چه از نظر سایز و اندازه بسیار زیاد است و همین امر ممکن است انتخاب زنجیر مناسب را برای شما کمی مشکل کند. آیا با انواع مدلهای زنجیر زنانه و مردانه آشنا هستید؟ آیا میدانید هر زنجیر مناسب چه مهمانی و چه مناسبتی است؟ کاربرد انواع زنجیر چیست؟ کدام زنجیرها هم برای خانمها ،هم برای آقایان مناسب است؟ محبوب ترین مدلهای زنجیر در دنیای زیورآلات کدامند؟ در این مقاله به معرفی انواع زنجیر و معرفی ۱۷ مدل برتر زنجیر میپردازیم. در این مقاله با انواع مدلهای زنجیر زنانه و مردانه به طور کامل آشنا خواهید شد و همچنین با کاربرد و موارد استفاده هر کدام از آنها نیز آشنا خواهید شد. برخی از مدلهای زنجیر را نمیشود به تنهایی استفاده کرد و باید همراه آویز یا پلاک باشد و برخی دیگر به تنهایی یک گردنبند زیبا خواهند بود.

انواع زنجیر در دنیای زیورآلات و بدلیجات

زنجیر یکی از زیورآلات پر استفاده و پر طرفدار برای خانمها و  دختران میباشد و همچنین زنجیر و گردنبند مردانه یکی از محبوبترین اکسسوری های مورد استفاده آقایان است.زنجیر ها انواع مختلفی دارند.زنجیر به رشته ای از حلقه ها و مهره ها و اتصالات گفته میشود که معمولاً از جنس فلز هستند. در گذشته زنجیرها جایگزینی برای طناب بودند و در کارها و صنایع مختلف استفاده میشدند،اما خیلی زود زنجیرها به صنعت زیورآلات راه یافتند و محبوبیت زیادی پیدا کردند.در ساخت زنجیر برای زیور از انواع مختلف فلزات همچون پلاتین،طلا،نقره،مس،استیل،برنج و تیتانیوم استفاده میشود. امروزه گردنبندهای زنجیری جزو پر طرفدارترین زیورآلات و اکسسوری ها هستند که ماهیت زنجیری دارند،البته از انواع زنجیرها در ساخت انواع دستنبد و گوشواره و پابند نیز استفاده میشود و صرفاً استفاده از آنها محدود به گردنبند نمیشود. انواع زنجیر از نظر پهنا و ضخامت و مدل بافت و اندازه با هم فرق دارند و با توجه به نوع و مدل کاربرد آنها نیز متفاوت است،شما برای استفاده از یک آویز یا پلاک زیبایی که خریداری کرده اید با توجه به مدل آویز و سایز آن و همچنین مدل لباس باید بتوانید مناسب ترین مدل زنجیر را انتخاب کنید. میتوانید برای آشنایی با انواع گردنبند مقاله آشنایی با انواع سایز گردنبند زنانه و مردانه را بخوانید. همانطور که اشاره کردیم زنجیرها با فلزاتی مختلفی همچون طلا ،نقره،مس و استیل و.. ساخته میشوند.امروزه با توجه با افزایش بیش از اندازه قیمت طلا اقبال به سمت خرید زنجیر ها از جنس بدلیجات افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه تمام مدلهای زنجیر در صنعت بدلیجات مشابه طلا و با کیفیت عالی ساخته میشوند پس استفاده از آنها خریدی مقرون به صرفه و رضایت بخش خواهد بود.

معرفی ۱۷ مدل زنجیر برتر

در ادامه به معرفی برترین و محبوب ترین مدلهای زنجیر و کاربرد آنها میپردازیم.

۱-زنجیر کابلی (Cable Chain)

انواع زنجیر-کابلی زنجیر کابلی جزء دسته زنجیرهای سبک اصلی به حساب می آید.زنجیر کابلی توسط پیوندهای بیضی شکل کاملاً یکسان که به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است.این زنجیر از رایج ترین و پر فروش ترین مدلها میباشد. کابل یک لغت فرانسوی است که از کلمه لاتین (capulum) به معنی طناب گرفته شده است.این مدل در ضخامت ها و پهنای مختلف ساخته میشوند.زنجیرهای کابلی بسیار با دوام هستند و اگر اتصالات آنها به صورت جداگانه جوش داده شده باشند به راحتی پاره نمیشوند. این نوع زنجیر را به تنهایی هم میشود استفاده کرد اما خیلی ساده به نظر میرسد معمولاً این مدل مناسب استفاده برای آویز و پلاک میباشد و برای جلوه و زیبایی بیشتر توصیه میشود به همراه یک اکسسوری یا آویز از آن استفاده کنید. زنجیر کابلی در اصل همان زنجیر پر فروش است که به نام فلامینگو هم شناخته میشوند.

۲- زنجیر رولو ( Rolo Chain)

انواع زنجیر- مدل رولو در حقیقت زنجیر رولو شبیه مدل کابلی است اما حلقه های آن کاملاً گرد و یکسان است و ساختاری کمی پیچیده تر دارد.در مدل رولو حلقه ها نسبت به هم چرخش ۱۸۰ درجه دارند و لینک ها میتوانند اندازه های متفاوت داشته باشند.مدلهای ظریف تر رولو مناسب برای خانمها و نمونه های ضخیم تر آن برای آقایان انتخاب ایده آلی خواهد بود.این مدل را به عنوان یک گردنبند شیک نیز میتوانید استفاده کنید.

۳- معرفی زنجیر فیگارو (Figaro Chain)

مدل زنجیر فیگاروزنجیر فیگارو یکی از مدلهای کلاسیک است که طرفداران بسیاری دارد و هم مدلهای گردنبند زنانه و هم مردانه را دارد و بسیاری از افراد ترجیج میدهند از آن استفاده کنند.تاریخچه استفاده از مدل فیگارو به کشور ایتالیا بر می گردد اما در سراسر جهان از این مدل محبوب استفاده میشود. زنجیر فیگارو اولین بار در ایتالیا و با الهام از یک اپرا ساخته شد که رهبر آن شخصی به نام فیگارو بود.این مدل دارای طراحی ساده اما منحصر به فرد است که این طراحی آن را جذاب میکند.الگوی این زنجیر به این صورت است که بعد از هر دو یا سه حلقه گرد یک حلقه بیضی شکل وجود دارد که بلند تر از حلقه های دایره ای شکل میباشد. مدلهای باریک تر و ظریف تر این زنجیر را با آویز یا پلاک استفاده میکنند و مدلهای پهن تر و ضخیم تر به عنوان یک گردنبند کلاسیک و زیبا برای خانمها و آقایان مورد استفاده قرار میگیرد.از زنجیر فیگارو در ساخت انواع گردنبند زنانه و مردانه و انواع دستبند زنانه و مردانه استفاده میشود.

۴- معرفی زنجیر مارینر( Mariner Chain)

مدل زنجیر مارینر این مدل زنجیر از زنجیرهایی که ملوانان برای کارهای دریایی خود استفاده میکردند الهام گرفته شده است.این طرح از زنجیر شبیه لنگرهای متصل شده به قایق است.این مدل دارای پیوندهای بیضی شکلی است که هر کدام دارای یک نوار باریک افقی در مرکز خود هستند.این نوع زنجیر متناسب با نوع اتصالات میتواند به صورت حجیم و برجسته با به صورت تخت باشد. این مدل مناسب استفاده هم برای خانمها و هم برای آقایان است.مدل ضخیم تر مارینر بین آقایان محبوبیت بیشتری دارد و نمونه های ظریف تر آن برای خانمها مناسب تر است .از این زنجیر برای ساخت انواع دستبند و گردنبند استفاده میشود.همچنین مدلهای ست گردنبند و دستبند زنجیر مارینر نیز خیلی پر طرفدار است.این زنجیر با نام ملوانی نیز شناخته میشود.

۵- زنجیر کورب یا کارتیر (Curb Chain)

مدل زنجیر کارتیر واژه کورب (curb) از کلمه رایج در زبان انگلیسی به معنی شاخه چوبی خمیده گرفته شده است.این مدل زنجیر در ایران بیشتر با نام کارتیر شناخته میشود زیرا یکی از مدلهای معروف برند مشهور و محبوب کارتیه است.زنجیر کورب یک طراحی کلاسیک و جاودانه دارد و یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین مدلهای زنجیر در همه دنیا است. دانه های این زنجیر حالتی موج دار و منحنی شکل دارند و سایز همه حلقه ها یکسان است.این نوع زنجیر خود در چند سبک مختلف وجود دارد.مانند انواع دوبل و تخت و برجسته و بیضی شکل و دایره ای .از این زنجیر برای ساخت انواع دستبند کارتیر ،گردنبند و گوشواره استفاده میشود. مدلهای ضخیم تر و سنگین تر زنجیر کارتیه برای آقایان مناسب تر است و مدلهای ظریف تر محبوبیت بیشتری در بین بانوان دارد.این نوع زنجیرها را به تنهایی و به عنوان یک گردنبند زیبا میتوان استفاده کرد.

۶- معرفی زنجیر توپی (Ball Chain)

مدل زنجیر توپی به زنجیر توپی زنجیر مهره ای نیز میگویند.این مدل از یک سری گوی یا مهره تشکیل شده است که با اتصال بهم یک زنجیر را تشکیل داده اند.برای اتصال هر مهره به زنجیر از میله های فلزی استفاده میشود.در برخی مدلها گوی ها بهم خیلی نزدیکترند و در برخی مدلها فاصله بیشتری از هم دارند.استفاده آنها همراه یک آویز آنها را زیباتر میکند. استحکام و مقاومت زنجیر توپی خیلی قوی نیست و ممکن است راحت تر پاره شوند.در صورت شکستن یا خراب شدن تعمیر آنها سخت است.

۷- زنجیر طنابی (Rope Chain)

مدل زنجیر طنابی زنجیر طنابی یکی از رایج ترین مدلها در سراسر جهان است و جزو محبوب ترین مدلهای طرح بافت میباشد و طرفداران بسیاری دارد.این زنجیر ساختاری همانند طناب دارد که از رو رشته زنجیر به هم تابیده شده تشکیل شده است.این نوع زنجیرها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند خیلی هم با دوام هستند.ط مدلهای باریک تر زنجیر طنابی را میتوانید به همراه یک آویز استفاده کنید.البته این مدل به تنهایی نیز یک گردنبند زیبا خواهد بود.از این مدل زنجیر برای ساخت انواع گردنبند و دستبند ،گوشواره و پابند استفاده میشود.مدلهای ست این زنجیر نیز بسیار پر طرفدار و محبوب هستند.

۸- معرفی زنجیر جعبه ای یا ونیزی (Boxe Chain)

مدل زنجیر ونیزی زنجیر جعبه ای همان زنجیر معروف و پر استفاده ونیزی است که احتمالاً شما هم یکی از آن را در جعبه زیورآلات خود دارید.همانطور که از نام این زنجیر پیداست ،پیوندها در این زنجیر مربع شکل هستند و به گونه ای به هم متصل میشوند که شبیه یک جعبه شود.اتصال پیوندها به هم یک زنجیر پیوسه ایجاد میکند که به صورت صاف روان شده است. این مدل در ضخامتها و عرض های مختلف وجود دارد که هم برای خانمها و هم برای آقایان قابل استفاده است.

۹- زنجیر ماری( Snake Chain)

انواع زنجیر ماری زنجیر ماری دارای طراحی منحصر به فرد است.به خاطر شباهتی که به ظاهر مار دارد به این نام معروف شده است.این زنجیر دارای ،تعداد زیادی حلقه ،صفحات یا نوارهای ریز است که خیلی نزدیک به هم متصل شده و در هم تنیده اند.این زنجیر انعطاف پذیری و براقیت بالایی دارد. زنجیر ماری را با هرینگبون اشتباه نگیرید زیرا این مدل به شکل مار بوده و حجم دارد ولی هرینگبون کاملاً صاف و یکنواخت است.

۱۰- زنجیر گندمی (Wheat Chain)

مدل زنجیر گندمی زنجیر خوشه گندم از پیوندهایی به شکل بیضی تشکیل شده است که مانند خوشه های گندم بهم متصل شده اند.طراحی این مدل یک زنجیر متقارن ایجاد میکند که پیوندها در همه جهت آن حرکت میکنند.طراحی مناسب این زنجیر باعث دوام و استحکام آن میشود ولی انعطاف آن کم است.این مدل برای استفاده با آویز مناسب است.

۱۱- معرفی زنجیر هرینگبون یا ماهی (Herringbon Chain)

مدل زنجیر هرینگبون زنجیر معروف و ترند و محبوب این روزها هرینگبون.این مدل جذاب و زیبا که مدلهای ظریف آن بین خانمها بسیار محبوب است و معمولا بدون آویز و تنها استفاده میشود،البته ست آن با گردنبندهای دیگر نیز زیبا میشود.یک زنجیر ماهی یا هرینگبون از تغداد زیادی از قطعات صاف و نازک فلزی ایجاد شده است. این زنجیر مدلی شبیه به تیغ ماهی دارد و دارای سطحی مسطح و صاف است و انعطاف بالایی ندارد.از این زنجیر برای ساخت دستبند و گردنبند استفاده میشود.

۱۲- زنجیر امگا ( Omega Chain)

مدل زنجیر امگا یک زنجیر امگا شبیه به زنجیر هرینگبون است زیرا دارای بخش های فلزی است که صاف و متصل به هم هستند.این زنجیر اغلب به عنوان چوکر استفاده میشود.این مدل ظاهری زیبا و براق با ساختاری نیمه سخت دارد.این زنجیرها اغلب قدرت انعطاف پذیری محدودی دارند و در صورتی که احتیاط نکنید منجر به شکستن پیوندهای آن خواهد شد.

۱۳- زنجیر خاویاری

مدل زنجیر خاویاری یکی ار جدیدترین مدل های زنجیر موجود در بازار است که به دلیل فرایند تراش صورت گرفته روی آن از براقیت بالایی برخوردار است.شکل این زنجیر از بهم پیجیدن دانه های خیلی ریز تشکیل شده است مانند خاویارهای ریزی که کنار هم قرار گرفته اند.از این زنجیر برای ساخت انواع دستبند و گردنبند استفاده میشود. شما میتوانید زنجیر خاویاری را به صورت تکی و به عنوان گردنبند و یا ست دستبند و گردنبند استفاده کنید.

۱۴- زنجیر کبریتی

مدل زنجیر کبریتی یکی از طرحهای معروف و پر استفاده زنجیر در بین انواع زنجیرهای مردانه مدل کبریتی است که میتوان آن را به صورت تکی و یا همراه با پلاک استفاده کرد.این مدل نیز در ضخامت و پهنای متفاوت در بازار موجود است.

۱۵- زنجیر بیزانس( Byzantin Chain)

مدل زنجیر بیزانس زنجیر بیزانس یک زنجیر پیچیده است.این زنجیر یکی از پیچیده ترین زنجیرهایی است که میتوانید پیدا کنید.زنجیر بیزانس دارای پیوندهای بیضی شکل یا دایره ای است که در یک طرح چند بعدی بهم بافته شده اند. همچنین این مدل دارای بافت بسیار زیادی است و پیوندهای آن در جهت چپ به راست تغییر میکند.در این مدل یک حلقه از چهار حلقه دیگر عبور میکند .الگوی زنجیر بیزانس متمایز است و شبیه هیچ زنجیر دیگری نیست. این مدل خیلی محکم و با دوام است.استفاده از آن با آویز زیبا به نظر نمیرسد و بهتر است بدون آویز استفاده شود.

۱۶- معرفی زنجیر سنگاپوری

مدل زنجیر سنگاپوریزنجیر سنگاپوری یک مدل زنجیر با انعطاف پذیری متوسط است که حالت پیچ و تابی شبیه به زنجیر طنابی دارد .این گردنبند از مجموعه ای از حلقه های نسبتاً ظریف که پیچیده شده و بافته شده بهم متصل هستند تشکیل شده است و به همین دلیل این زنجیر تا حدودی جزو زنجیرهای محکم و با دوام قرار میگیرد. اغلب افراد ترجیح میدهند این مدل را همراه با آویز استفاده کنند و معمولاً کسی به صورت تک از این مدل زنجیر استفاده نمیکند.

۱۷- زنجیر طرح پاپ کورن

زنجیر پاپ کورن زنجیرهای طرح پاپ کورن دارای وزن کم و ساختاری لوله ای شکل هستند که از بهم پیوستن اتصالهایی برجسته تشکیل شده اند.دلیل نامگذاری این زنجیر کنار هم قرار گرفتن دانه های ریزی است یادآور پاپ کورن میباشد.البته این مدل به نام بافت اسپیرال هم شناخته میشود.

کلام پایانی

در این مقاله ما به معرفی انواع مدلهای زنجیر از لحاظ نوع بافت و مدل و کاربرد آنها پرداختیم و ۱۷ مدل از معروفترین و پر طرفدارترین مدل زنجیر  را معرفی کردیم.همانطور که گفتیم بعضی از این زنجیرها در ساخت انواع گردنبند و دستبند و گوشواره و پابند مورد استفاده قرار میگیرند و برخی نیز صرفاً برای ساخت زنجیر گردنی استفاده میشوند. زنجیرهای کارتیه، فیگارو ،طنابی،ملوانی،خاویاری مناسب استفاده به عنوان گردنبند و بدون آویز هستند. زنجیرهای ونیزی و کابلی و رولو مناسب برای استفاده با انواع آویزها هستند. امروزه تنوع زنجیرها در صنعت بدلیجات بسیار زیاد است و علاوه بر زیبایی و ظرافت در ساخت مدلهای آنها کاملاً مشابه نمونه طلا میباشد و شما میتوانید هر مدلی را که مد نظرتان است با صرف هزینه ای کمتر نسبت به نوع طلا آن را خریداری نمایید.

خرید انواع زنجیر و گردنبند زنانه

زنجیر طنابی استیل اسپرت زنانه و مردانه gb166

ناموجود