بدلیجات در لغت به معنای کپی از یک چیز اصل میباشد.به زیورآلات و جواهرات غیر از طلا که با متریالی به جز طلا ساخته میشوند بدلیجات گفته میشود.بدلیجات شاید در ابتدا به عنوان زیورآلات بدلی ارزان قیمت در نظر گرفته میشد،اما به عنوان جواهرات و اکسسوری لباس جایگاه خود را در کمد لباس هر فرد خوش تیپ و خوش استایلی باز کرده است.این زیورآلات زیبا و ارزان،مکمل و سازنده استایل شما هستند.

بدلیجات چیست؟

بدلیجات که به عنوان جواهرات و زیورآلات بدل شناخته میشود، زیورآلات لباس نیز نامیده میشوند،نوعی زیورآلات هستند که از مواد غیر گرانبها ساخته میشوند،که این مواد میتوانند شامل فلزاتی مانند ،مس،برنج،الومینیوم،استیل ،تیتانیوم و یا نقره و یا غیر فلزات مثل کریستالها و سنگ های شبیه سازی شده و آزمایشگاهی باشد.

استفاده از بدلیجات در کشورمان ایران تاریخی طولانی دارد و از گذشته استفاده از بدلیجات رایج بوده است.در گذشته ایرانیان زیورآلات را جزئی از مشتقات لباس میدانستند.مردم خوزستان و سیستان جزو اولین طرفدارن بدلیجات بوده اند و علاقه خاصی به زیورآلات داشته اند.با توجه به آداب و رسوم هر قوم در ایران ،سبک پوشش و سلیقه افراد ،سطح تنوع زیورآلات و بدلیجات بالا رفته است و به نوعی آن را عامه پسند کرده است.

استفاده از بدلیجات به عنوان اکسسوری لباس و تکمیل کننده استایل در همه دنیا طرفداران بسیاری دارد.اصطلاح جواهرات لباس ر اوایل قرن بیستم میلادی برای قطعاتی که مکمل مد یا گروه لباس خاص بودند ابداع شد.

جذابیت جواهرات لباس (بدلیجات) در تنوع ،طرح های پر جنب و جوش و جذاب و توانایی همگام شدن با آخرین روند مد است.که این امر به استفاده کنندگان اجازه میدهد تا بدون صرف هزینه های سنگین بتوانند ،سبک ها ،رنگ ها و اشکال مختلف را تجربه کنند.

تنوع زیورآلات و جواهرات بدلی بسار زیاد است از هر جنس و رنگ و مدل و مناسب با هر سلیقه ای وجود دارند که هر کسی با هر سلیقه ای میتواند به راحتی بدلیجات مورد نظر خود را تهیه کند.

بدلیجات یا همان زیورآلات لباس میتوانند از مدلهای ساده ساده گرفته تا مدلهای خیلی خاص و پیچیده که با سنگ های مصنوعی و کریستالهای با کیفیت تزئین شده اند، متغیر باشند.یافتن بدلیجات با روکش (آبکاری)طلا نیز که جذابیت درخشان طلا را دارند بدون برچسب قیمت سنگین کاری دور از دسترس در دنیای بدلیجات نیست.

جنس بدلیجات از چیست؟

جنس بدلیجات

بدلیجات و زیورآلات بدلی و اکسسوری ها از متریال مختلفی ساخته میشود مانند مواد زیر:

انواع فلزات پایه:

این فلزات که غیر گرانبها هستند و در عین حال شکل پذیری خوبی دارند و قالب گیری آنها آسان است و بسیار ارزان تر از طلا هستند و در عین حال کیفیتی خوبی دارند.فلزات رایج در ساخت بدلیجات عبارتند از :مس،آلومینیوم ،برنج ،تیتانیوم،نیکل،استیل

زیورآلات استیل:استیل به دلیل دوام بالا در مقابل خراشیدگی و خوردگی و دوام رنگ بالا و خاصیت ضد حساسیت بودن از پر کاربردترین فلزات برای ساخت زیورآلات بدلی است .

زیورآلات مسی:مس فلزی ارزشمند با قیمتی مناسب است که استفاده از آن در ساخت ظروف مسی نیز از دیرباز مرسوم بوده و هست.استفاده از زیورآلات مسی نه تنها برای بدن ضرری ندارد بلکه برای برن مفید نیز هست.مس به دلیل رنگ زیبایی دارد و قابلیت چکش خواری و فرم دهی عالی که دارد برای ساخت بدلیجات بسیار مورد توجه است و برندهای معروفی همچون بدلیجات ژوپینگ ، بدلیجات خود را با مس میسازند.

بدلیجات تیتانیوم: تیتانیوم نیز برای ساخت زیورآلات بدلی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد اما برای خیلی از افراد حساسیت پوستی ایجاد میکند و رنگ آن در برخورد با عرق بدن به سرعت کدر میشود.

بدلیجات و زیورآلات روکش طلا:

آبکاری طلا باعث میشود یک لایه از طلا روی محصولات بدلی ارزان قیمت کشیده شود و این امر به بدلیجات ظاهری براق مانند طلا میدهد که هزینه آن خیلی پایین تر از طلاست.درست است که زیورآلات آبکاری طلا از دوام طلای جامد برخوردار نیستند ولی به دلیل مقرون به صرفه بودن و ساخت و پرداخت جذاب،یک گزینه محبوب در زیورآلات لباس هستند.

انواع جنس بدلیجات

نقره استرلینگ:

نقره استرلینگ در واقع همان نقره معروف عیار ۹۲۵ است که از ۹۲/۵ درصد نقره خالص و ۷/۵ درصد فلزات دیگر ساخته میشود و به عنوان زیورآلات مد روز استفاده میشود بسیار مقرون به صرفه تر از طلا میباشد.

سنگ های شبیه سازی شده:

سنگ های شبیه سازی شده یا آزامایشگاهی ،سنگهای ساخته دست بشر هستند، که به تقلید از سنگ های طبیعی گران قیمت ساخته میشوند و کیفیت و جلای خوبی دارند.به عنوان مثال میتوان به زیرکنیای مکعبی،سنگ های اتمی و انواع کریستالهای شیشه ای رنگی اشاره کرد.

پلاستیک ها و رزینها:

اکسسوری و زیورآلات از جنس پلاستیک ها شامل،اکریلیک،لوسیت،باکلیت و رزین استفاده میکنند.این مواد تطبیق پذیری ،رنگ های زنده و قالب گیری آسان را برای ایجاد طرحهای پیچیده ارائه میدهند.

زیورآلات مهره ای و مرواریدی:

مروارید های پرورشی و مصنوعی نیز از دیگر انواع جنس های ساخت بدلیجات هستند که انواع مختلف زیورآلات با آنها ساخته میشوند.

چرم و پارچه و نخ:

از دیگر متریال ساخت زیورآلات ،انواع پارجه و نخ و چرم هستند که برای ساخت مدلهای اسپرت و فانتزی مورد استفاده قرار میگیرند و انواع دستبند چرم مردانه و زنانه و گوشواره و دستبند و گردنبندهای بندی و نخی از این گروه هستند .

در ساخت بدلیجات و زیورآلات بدلی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر طرح و مدلی قابلیت ساخت را دارد.

انواع بدلیجات

بدلیجات و زیورآلات بدلی شامل همه نوع اکسسوری و زیورآلات میشود، امروزه بدلیجات در انواع طرحها و مدلهای مختلف ساخته میشوند و شرکت های سازنده با یکدیگر رقابت دارند،برای هر جنسیت و سن وسال و سلیقه ای زیورآلات وجود دارد.

انواع دستبند زنانه و دستبند مردانه،دستبند مجلسی و جواهری ،دستبند اسپرت و فانتزی و دستبندهای چرم و  حتی دستبند طرح طلا همگی در زیورآلات از نوع بدل با بالاترین کیفیت و به روز ترین طرح ها ساخته میشوند.

گردنبند: انواع گردنبندهای زنانه و مردانه و انواع زنجیر،پلاک و مدال و آویز

انواع حلقه و انگشتر،ست و نیم ست و پابند در مدلهای مختلف

تنوع مدل و طرح و جنس گوشواره های بدلی بسیار زیاد است و خوشبختانه برندهای معتبر و معروف گوشواره های با کیفیت و ضد حساسیت را تولید و ارائه میکنند که افراد با خیال راحت میتوانند از آنها استفاده کنند.انواع گوشواره حلقه ای ،گوشواره میخی ،گوشواره آویز و مجلسی و و طرح را با جنس بدل میتوانید خریداری کنید.

گوشواره های برند ژوپینگ در مدلهای مشابه طلا با همان جلا و براقیت طلا و ثبات رنگ عالی به راحتی میتوانند جایگزین مناسبی برای گوشواره های طلا باشند.

تاریخچه بدلیجات

جواهرات و زیورآلات بدلی در اوایل قرن بیستم،به دلیل تلاشهای طراح مد مشهور برند کوکوشانل رایج شد.او تعریف جواهرات مد را با ترکیب دنیای جواهرات و مد ،زمانی که مفهوم بیژو و دکوتور را معرفی کرد،جایگزینی برای جواهرات گران تغییر داد.

موفقیت جواهرات لباس (زیورآلات بدلی) شانل جرقه ای را برانگیخت و الهام بخش طراحان دیگر شد.این امر منجر به تولید انبوه قطعات مد روز و مقرون به صرفه شد که لوکس بودن و سبک و مد روز بودن را حفظ کردند.

این زیورآلات به ویژه در دوران رکود اقتصادی دهه های ۱۹۳۰و۱۹۴۰ محبوبیت پیدا کردند و راهی مقرون به صرفه برای زنان برای شیک ماندن در زمان های چالش برانگیز ارائه کردند.

بدلیجات

 

نحوه نگهداری و مراقبت از بدلیجات

امروزه زیورآلات و جواهرات بدلی برند و اصلی با کیفیت های خیلی عالی و روکش طلا و رودیوم و نقره ساخته میشوند و از دوام رنگ بسیار بالایی برحوردار هستند و برندهایی مانند ژوپینگ در اصطلاح رنگ ثابت هستند.اما در هر حال این زیورآلات زیبا و دلربا با فلزی غیر از طلا ساخته شده اند و نیاز به مراقبت دارند هر چند جواهرات و زیورآلات طلا هم برای حفظ درخشندگی نیاز به مراقبت دارند.

توصیه میشود زیورآلات و جواهرات خود را به صورت مناسبتی استفاده کنید،از برخورد زیاد با مواد اسیدی و شوینده ها خودداری کنید،عطر و ادکلن و اکسیدان و رنگ مو به آنها نزنید،در جعبه های مخصوص نگه داری کنید.به این صورت زیورآلات شما تا سالها نو و سالم میمانند.

در مقاله نگهداری از زیورآلات و جواهرات بیشتر بخوانید.

کلام پایانی

امروزه استفاده از بدلیجات در دنیا گسترش زیادی پیدا کرده است و فارق از جنسیت و سن و سال تقریباً همه افراد به نوعی از اکسسوری ها و زیورآلات بدلی استفاده میکنند.

هر چند در ابتدا تصور میشد دلیل اقبال به استفاده از بدلیجات افزایش بی رویه قیمت طلا میباشد و استفاده از این نوع زیورآلات مختص قشر خاصی است اما در اصل امروزه در همه دنیا به دلیل گسترش تنوع بدلیجات و همچنین طرحهای به روز و جذاب و کیفیت بالای آنها افراد ثروتمند و سلبریتی ها و افراد مشهور از زیورآلات بدلی استفاده میکنند.

شما هر مدلی را که در ویترین طلا فروشی ها میبینید تقریباً مدل مشابه همان کار به صورت کپی شده بدل با کیفیت عالی و قیمتی خیلی پاییتر وجود دارد پس با صرف هزینه ای خیلی کمتر میتوانید آن زیور زیبا را داشته باشید و از استفاده آن لذت ببرید.

ما در فروشگاه ماتامد بهترین بدلیجات از بهترین برندها و به روز ترین مدلها با بالترین کیفیت را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم پس با خیال راحت میتوانید خریدی جذاب و دلپذیر داشته باشید.