پابند یا خلخال زیوری است که از دوران گذشته همیشه مورد استفاده خانمها قرار میگرفته. پابند زنانه چیست؟ چرا زنان پابند به مچ پای خود میبندند؟ پابند زنانه نماد چیست؟ این ها شاید سؤالاتی باشد که در مورد پابند برای شما هم پیش بیاید.

پابند یا خلخال نوعی زیور شبیه به دستبند است که به مچ پا بسته میشود. در این مقاله از ماتامد همه چیز در مورد پابند زنانه را که باید بدانید برایتان عنوان میکنیم. پس همراه ما باشید.

پابند ; زیوری که قرنها زینت بخش پای زنان است

پابند همانطور که از نامش پیداست زنجیر و یا زیوری است که زنان به مچ پای خود میبندند. بعضی از پابندها یک حلقه متصل به زنجیر دارند که درون انگشت پا قرار میگیرد.

چندین قرن است که زنان هندی پابند یا همان خلخال را به پا میبندند و یکی از زیورآلات اصلی زنان هندی به شمار میرود. در زبان هندی به پابند به (نپور) و (پاتیلو) شهرت دارد. در کشور هند پابند یکی از ملزومات اصلی لباس عروس است که به همراه ساری مورد استفاده قرار میگیرد.

زنان مصری نیز از جمله افرادی بودند که از دوران ماقبل تاریخ مصر از پابند استفاده میکردند.

در کشور آمریکا از دهه ۱۹۳۰ میلادی تا اواخر قرن بیستم، پابند در طرحهای رسمی و غیر رسمی مورد استفاده زنان و دختران قرار میگرفت و وسیله ای زینتی به شمار میرفت. در فرهنگ عربی زنان و مردان هر دو از پابندهای چرمی و غیره استفاده میکنند و این امر برایشان عادی است ولی در برخی کشورها فقط زنان از پابند استفاده میکنند.

در ایران نیز پابند از محبوبیت زیادی برخوردار است و در شکل ها و طرح ها و جنس های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

خرید پابند زنانه

تاریخچه استفاده از پابند

بسیاری از متخصصان و طراحان دنیای مد ریشه استفاده از پابند را در فرهنگ شرقی جستجو میکنند. برای اولین بار در مقبره سومری ها، پابندهایی با قدمت ۴۵۰۰ سال یافت شدند. سومری ها از جمله اولین افرادی بودند که روی زمین میزیستند، به نظر میرسد پابند در بین این اقوام محبوبیت بالایی داشته است.

در کشور مصر در قدیم پابند یک وسیله زینتی برای همه زنان از هر طبقه اجتماعی به شمار میرفت و همه زنان از اشراف زادگان گرفته تا فقرا از پابند استفاده میکردند.

در مصر باستان پابندها از متریال و جنس های مختلف ساخته میشدند. از فلزات گرانبها همچون طلا تا نقره و غیره. در دوران پادشاهی های چهارم و پنجم و ششم، خلخال ها اغلب از تسبیخ و مهره هایی که در چند ردیف در کنار هم بافته شده بودند تهیه میشد. پابند زنانه همچنین مورد استفاده رقصنده ها نیز بود، هنرمندانی که یادبودهایشان را میتوان در معابد کنونی کشور مصر مشاهده کرد.

آسیای جنوبی

در ادبیات تامیلی، داستانی در مورد پابند وجود دارد با این عنوان که زنی پس از کشته شدن همسرش، سعی میکند یکی از خلخال های خود را به یک طلا فروش بی انصاف بفروشد و ماجراهایی در این میان به وجود می آید که ماجرای این پابند در بسیاری از شعرها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

زنان اهل رجستان اغلب پابندهای سنگینی به پایشان میبندند که اغلب جنس این پابندها نقره میباشد و نماد وابستگی های قبیله ای به شمار میرود. با این که این پابندها بیشتر جنبه زینتی دارد اما برای نشان دادن، شهامت قبیله خود در مقابل قبیله های رقیب نیز کاربرد دارد.

استفاده از این اکسسوری زیبا در زمان صدر اسلام و در میان زنان عرب نیز رواج داشته است. استفاده از پابند منافاتی با شرع و عرف دین اسلام ندارد و استفاده از آن برای بانوان بلامانع است. با توجه به اینکه در اسلام حد پوشش برای بانوان تا مچ پا است و پابند نیز روی مچ پا بسته میشود در پاسخ به این سؤال که استفاده از پابند چه حکمی دارد؟باید گفت استفاده از انواع پابند برای بانوان بلامانع است.

در ایران نیز در بخشهای جنوبی کشور از زمانهای بسیار دور پابند یا خلخال یکی از زیورآلات اصلی مورد استفاده بانوان بوده و هست.

پابند زنانه نماد چیست؟

 پابند زنانه نماد چیست

استفاده از پابند زنانه در فرهنگ های مختلف نشان دهنده نمادهای متفاوتی است. اما در یک تعریف و دیدگاه کلی میتوان بستن پابند را به معنی شیفته کردن دانست.

مصر یکی از اصیل ترین فرهنگ هایی است که بستن پابند در آن هنوز هم رواج دارد. در این کشور بستن پابند به معنای ثروت و جایگاه اجتماعی است.

جالب است بدانید در برخی فرهنگ ها بستن پابند نشانه تأهل است. در هندوستان بانوانی که متأهل هستند پابند را در مچ پای چپ و دختران مجرد پابند را به پای راست خود میبندند.

در برخی جوامع نیز بر این باورند که اگر زنی به هر دو پای خود پابند ببندد به این معانست که او در یک رابطه ای است که تعهدی به آن ندارد.

پابند به کدام پا بسته میشود؟

همانطور که اشاره کردیم در برخی فرهنگ ها بستن پابند به پای چپ توسط بانوان نشانه تأهل و بستن آن به پای راست نشان از مجرد بودن فرد دارد.

اما برای اکثر ماها پابند یک زیورآلات و بدلیجات تزئینی است و در فرهنگ ایرانی فرقی ندارد پابند زنانه به کدام پا بسته شود و این به سلیقه و راحتی هر کس مربوط میشود که مدل پابند ش را به مچ پای راست یا مچ پای چپ ببندد.

جنس انواع پابند زنانه از چیست؟

پابندها را میتوان از طلا، نقره، استیل، مس و سایر فلزات که برای ساخت زیورآلات کاربرد دارند ساخت. همچنین میتوان مدل پابند هایی با قیمت های پایین تر از جنس چرم، کنف، نخ و مهره و غیره ساخت.

برند ژوپینگ و ysx مدل پابند های زیبا و با کیفیتی از جنس مس و برنج با آبکاری طلا میسازند که طرجهای بسیار متنوعی دارند و شما میتوانید با قیمت خیلی مناسب آنها را تهیه کنید.

در چه مکانهایی از پابند استفاده کنیم؟

در راستای معنی بستن پابند این سؤال پیش می آید که در چه مکانهایی از پابند استفاده کنیم. در حقیقت قوانین خاصی برای استفاده از این اکسسوری وجود ندارد ولی بهتر است در محیط های اداری و دانشگاهی استفاده نشود.

پابند برای استفاده در مهمانی ها و قرارهای دوستانه، استخر، باشگاه ، دریا و گردش و تفریح مناسب است و باعث زیباتر شدن استایل میشود.

معمولاً پابند برای استفاده در فصل بهار و تابستان مناسبتر است زیرا لباس ها آزادتر است و از صندل و کفشهای باز بیشتر استفاده میشود و در فصل پاییز و زمستان به دلیل استفاده از بوت و نیم بوت کمتر از پابند استفاده میشود.

خرید پابند زنانه

نکات مهم درباره استفاده و خرید پابند زنانه

هنگام استفاده از پابند سعی کنید شلوارهای جذب و تنگ و بلند یا ساپورت نپوشید زیرا ممکن است که پابند فلزی شما به آنها گیر کند و باعث نخ کش شدن لباس شود یا بالعکس زنجیر پابند به لباس گیر کند و باعث پاره شدن پابند شود.

هنگام خرید پابند حتماً از سایز مچ پای خود اطلاع داشته باشید تا بتوانید پابند مناسب سایز پای خود را تهیه کنید. پابندهای خیلی تنگ که محکم روی پای شما بسته میشوند ممکن است سبب افزایش فشار و حساسیت روی پوست و یا ناحیه مچ پای شما بشوند.

کلام پایانی

پابند یا خلخال امروزه در کشور ما طرفداران بسیاری دارد و یک زیور خیلی ترند و پر استفاده است. استفاده از پابند با عث آراستگی بیشتر پا میشود و زیبایی پا را بیشتر میکند. در فصل بهار و تابستان استفاده از پابند رواج بیشتری دارد.

ما در فروشگاه ماتامد انواع مدل پابند زنانه طرح طلا را با بهترین کیفیت و از نوع بدلیجات ضد حساسیت و طرح طلا را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم برای خرید پابند میتوانید به صفحه محصولات مراجعه کنید.

خرید انواع پابند

پابند زنانه آبشاری برگ PB21

170.000 تومان